Kenenkähän kirjoittama runo ja mistä sen löytäisin. Näin sen n. 55 vuotta sitten lehtileikkeenä. Runon nimi oli muistaakseni "Kriitikko"/???). Hataroituneen…

Kysytty

Kenenkähän kirjoittama runo ja mistä sen löytäisin. Näin sen n. 55 vuotta sitten lehtileikkeenä. Runon nimi oli muistaakseni "Kriitikko"/???). Hataroituneen muistini mukaan se meni noin näin:
"Sielusi tunkioaarteita pöyhien rakennat uljasta Parnasson uraa. Pakkeihin veljies, hengessä köyhien, ammennat kirkastettua kuraa.
Jokaista naattia nauttien natustat, rottien rääpiäisherkkuja ratustat.
Syvemmä, syvemmä itseäs tongit, uutta ja outoa esille (ilmoille?) ongit.
Yksi on sentään mitätön ero meillä, veljeni freudisti nero - sinä menet tunkioon nuuskivin kärsin, minä taas - tunkiostani kärsin.!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Matti Kuusen Inhuuden ihantelijalle, kokoelmasta Routa liikkuu (WSOY, 1947).

Kirjan saa lainattavaksi HelMet-kirjojen varastosta Pasilasta.
http://luettelo.helmet.fi/record=b1355836~S9*fin