Otsikko
Kenen runosta mahtaa olla katkelma "...opeta silloin metsä mua loistaen lakastua"?

Kysytty

Kenen runosta mahtaa olla katkelma "...opeta silloin metsä mua loistaen lakastua"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti on kysymys tanskalaisen Adam Oehlenschlägerin (1779-1850) virrestä, joka on Suomen evankelisluterilaisen kirkon ruotsinkielisessä virsikirjassa no 499. Virsi alkaa "Lär mig, du skog, att vissna glad en gång som höstens gula blad". Suomenkielisessä virsikirjassa sitä ei ole. Yksi suomennos löytyy Suomen Lähetysseuran julkaisemassa "Hengellisiä lauluja ja virsiä". Suomennos alkaa: "Kuin lehtes, metsä, syksyisin mä kerran kuolla tahtoisin". Suomentajaa ei mainita.