Wikiwandissa kerrotaan, että teoksessa Uusia virsiä 2009 (Kirjapaja) Suomennokset Pekka Kivekäs olisi Ylva Eggehornin ja Benny Anderssonin laulun Kun tulit…

Kysytty

Wikiwandissa kerrotaan, että teoksessa Uusia virsiä 2009 (Kirjapaja) Suomennokset Pekka Kivekäs olisi Ylva Eggehornin ja Benny Anderssonin laulun Kun tulit viimein, oli muukalainen (Så kom du då till sist "Innan gryningen") suomennos. https://www.wikiwand.com/fi/Ylva_Eggehorn En kuitenkaan löytänyt Finnan sisältötiedoista otsikkoa, jonka olisin voinut yhdistää tuohon lauluun. Onko laulu todella tuossa laulukirjassa ja jos on niin millä nimellä? Tai jos Wikiwandissa on virhe, niin mistä laulun suomennos ja nuotti mahtaisi löytyä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusia virsiä 2009 -kokoelmassa on kolme Ylva Eggehornin tekstin suomennosta, mutta mikään niistä ei ole Benny Anderssonin säveltämä. Wikiwandissa mainittua neljättä laulua ei kokoelmassa ole.

Etsitty Eggehornin ja Anderssonin virsi juhlistaa vuosituhannen vaihtumista. Se alkaa sanoilla Så kom du då till sist ja sen varsinainen nimi on Innan gryningen. Kansalliskirjaston Finna-tietokannasta löytyy virrestä vain ruotsinkielisiä viitteitä.

Jos kuitenkin etsii Wikiwandissa mainitun neljännen laulun suomenkielisellä muodolla Kun tulit viimein, sellainen löytyy ruotsalaiseen julkaisijan kokoelmasta Helmiä : psalmer och sånger på finska (ISBN 978-91-526-3487-5). Tätä teosta on vain Kuopion taideyliopiston kirjaston kokoelmissa, joten täyttä varmuutta ei ole siitä, onko kyse samasta virrestä. Helmiä-kokoelmaa näyttää olevan joidenkin hengelliseen musiikkiin erikoistuneiden verkkokauppojen myynnissä.

Lähteet:.

Uusia virsiä 2009 (ISBN 978-951-607-965-6).

Helmiä-kokoelman tiedot Kuopion taideyliopistossa.

Dokumenttivideo virren synnystä (ruotsiksi)