Harrastan posliininmaalausta ja nyt harrastuspiirit ovat keskeyttäneet toimintansa koronan takia. Ajattelin jatkaa harrastustani kotona . Kun maalaan astioita,…

Kysytty

Hei! Harrastan posliininmaalausta ja nyt harrastuspiirit ovat keskeyttäneet toimintansa koronan takia. Ajattelin jatkaa harrastustani kotona . Kun maalaan astioita, niin kuinka kauan astioita voi säilyttää kotona maalattuina ennen kuin ne vie polttoon ja onko maalatuille astioille olemassa säilytysohjeita?

Vastaus

Vastattu

Mitään ohjeita polttamattomien posliinimaalaustöiden säilyttämisestä ei posliininmaalausoppaista löydy. Posliininmaalaus : uudet tuulet / Tuuli Markkula, Liisa Terisalo (WSOY 1983) kirjasta löytyy kyllä tarkkoja ohjeita erilaisten värien, öljyjen ja peitelakkojen käytöstä. Valmiiksi sekoitetut maalit eivät sen mukaan välttämättä pysy maalauskuntoisina kovinkaan kauaa, mutta sellaista tietoa en löytänyt, että jo valmiiksi maalattu työ pitäisi saada jossain tietyssä ajassa uuniin.

Ehkä kannattaisi kysyä käyttämiesi värien valmistajalta? Tai harrastepiirisi opettajalta?

Anders Meder -liikkeessä myydään posliininmaalaustarvikkeita https://www.andersmeder.fi/ , ehkä sieltä voisi myös kysellä?

Keramiikkatöitä tekevä kollega arveli, että yleensä keramiikassa värit ja lasitteet kestävät säilytystä. Kuivassa ja pölyttömässä paikassa kannattaa tietenkin säilyttää, huoneenlämmössä, eikä varmaan kannata altistaa auringolle tai muulle voimakkaalle valolle, joka haalistavat sävyjä.