Miksi Helsingin kaupungintalon väri on sininen? Onko se myös alkuperäinen väri?

Kysytty

Miksi Helsingin kaupungintalon väri on sininen? Onko se myös alkuperäinen väri?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupungintalo on historiansa aikana vaihtanut väriä moneen kertaan. Alkuperäinen Engelin valitsema väri oli keltainen. Tämän jälkeen se on ollut valkoinen, vaaleanruskea, rosa, vaaleankeltainen, harmaa ja vaaleansininen. Vaaleansiniseksi se maalattiin vuonna 1970 valmistuneen peruskorjauksen yhteydessä. Haalistunut väri maalattiin uudelleen vaaleansiniseksi vuonna 1998. Kaupunginmuseo ja museovirasto katsoivat tuolloin, että julkisivun väri oli valittava edellisinä vuosikymmeninä käytettyjen - harmaan, sinisen tai siniharmaan - joukosta. Katsottiin, että keltaiseen oli vaikea palata, koska ympäristö oli muuttunut Engelin ajoista.

Myös talon käyttötarkoitus on vaihdellut: kaupungintalo on ollut hotellina, ravintolana, konserttisalina, elokuvateatterina ja venäläisenä sotilassairaalana. Kaupungintalona rakennus on toiminut vuodesta 1931.

Lähteet:
Helsingin Sanomat 31.10.1997 (Antti Manninen)
Helsingin Sanomat 18.1.1998 (Anu Seppälä)
Kolbe, Laura: Helsingin kaupungintalo : historiaa ja herkkuja. Otava, 2008