Virren 548 3:n säkeistön sanat ja lastenloru

Kysytty

HEI!! Tiedustelisin 1. ,että mistä löytyisi virren 548 3:n säkeistön sanat. Olen kuullut että sellaiset ovat olemassa, mutta en löydä niitä.(???)

Virsi on Hilja Haahtin sanoittama, mutta en tiedä onko kolmas säkeistö jonkun muun kirjoittama?.

2. Löytyykö sellainen lastenloru joka alkaa seuraavasti:

Aamulla kun unestani herään, pyörittelen silmäterää.

Ensin toista sitten toista, ajattelen kaikenmoista,,,,

En tiedä kuka tämän on kirjoittanut joten en osaa etsiä sitäkään???

Voi kumpa nämä nyt löytyisi :)

Yst.terv:

Minna Palonen

palonen.minna@gmail.com

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Virren 548 (Tule kanssani, herra Jeesus) sanat ovat peräisin Hilja Haahdin vuonna 1899 julkaistuun Tuomenterttuja-kokoelmaan sisältyvästä runosta Rukous. Alun perin tämä kaksisäkeistöinen runo alkoi sanoin "Tule luokseni, herra Jeesus", mutta kun se seuraavana vuonna liitettiin laulukirjaan Hengellisiä lauluja ja virsiä, alku oli muutettu nykyiseen muotoonsa ("Tule kanssani..."). Runon sävelsi inkeriläinen musiikkimies, opettaja Mooses Putro. Kun Tule kanssani, herra Jeesus otettiin mukaan virsikirjaan vuonna 1938 se sai sävelmäkseen Armas Maasalon koraalin.

Kaikissa tutkimissani painetuissa lähteissä sekä Haahdin runo että siihen perustuva virsiteksti sisältävät vain kaksi säkeistöä.

Kysymyksen lastenlorulle en tekijää löytänyt, mutta lorujen tapauksessa tämä ei ole ollenkaan poikkeuksellista. Vastaani tulleissa versioissa ei kuitenkaan pyöritelty silmä- vaan jalkaterää: "Aamulla kun herään, pyörittelen jalkaterää, ensin toista, sitten toista ja ajattelen kaikenmoista. Hiljaisuus ja rauha, keittiössä odottaa puurokauha." Herääminen ja silmäterä puolestaan esiintyvät yhdessä Martti Haavion Kultaisesta aapisesta löytyvässä runossa Kertun syntymäpäivänä: "Kerttu täyttää kuusi vuotta. Aamulla hän herää. Pikkuisen hän raottaa, ensin silmäterää..."

Lähteet:
Irja Aro-Heinilä, Kaunis maa : painosten herratar Hilja Haahti
Tauno Väinölä, Virsikirjamme virret