Kenen kirjoittama runo tämä on ja missä se on alunperin julkaistu? "Herrasväki Rotta - tää on ihan totta- oikein surumielin näki, kun nuorin väki tanssia vain…

Kysytty

Kenen kirjoittama runo tämä on ja missä se on alunperin julkaistu?
"Herrasväki Rotta
- tää on ihan totta-
oikein surumielin näki,
kun nuorin väki
tanssia vain tahtoi,
minkäs sille mahtoi

Nuoret keikkui, pyörähteli,
perin iloisesti eli.
Varoitteli vanhemmat:
Lapset ammattinne oppikaa,
tai muuten kissa kiinni saa.

Syömään kun kutsui loukku,
jossa riippui juustokoukku
Silloin taitamattomat
surman suuhun kulkivat.

Lapset tää siis tietäkää:
Ken opin hylkäjää,
niin huonosti voi käydä sille,
niin kuin rottalapsosille.
Hyvä on oppi saada,
ei se ojaan kaada."

Vastaus

Vastattu

Kysymyksessä siteeratut säkeet osuvat siinä määrin lähelle kahta säkeistöä nimimerkki Mäki-Mikon opettavaisesta runosta Varo vaaraa!, joka julkaistiin Karjala-lehden Lasten ja nuorison osastossa 12.11.1938, että tekisi mieli ehdottaa sitä lähteeksi tai esikuvaksi Evijärvellä esitetylle runolle. Kenties alkuperäinen Mäki-Mikon runo on matkannut siirtoväen mukana Karjalasta Evijärvelle ja muokkautunut sitten siellä kysyjän esittämään muotoon.

"Tuli kerran - aivan totta - / kylään herrasväki Rotta. / Ensin vieraat söivät, joivat, / sitten emot tarinoivat. // Sillä aikaa nuoriväki / - emotkin sen hyvin näki - / peittosilla olla tahtoi. / Minkäs sille emot mahtoi."

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/2005874?page=14