Mikä mahtaa olla lapsuuden lukukirja (saattoi olla laskentokin) yli 60-vuoden takaa, josta löytyvä numeroloru alkoi jotenkin näin: "Ykkönen on kirahvi, sen…

Kysytty

Hei,
Mikä mahtaa olla lapsuuden lukukirja (saattoi olla laskentokin) yli 60-vuoden takaa, josta löytyvä numeroloru alkoi jotenkin näin:
"Ykkönen on kirahvi, sen aromailla kohtaa, kakkonen taas joutsenemo, siivet valkoisina hohtaa".
Kolmonen oli rottaemo mutta muu on valitettavasti päässyt unohtumaan. Olisin kiinnostunut kuulemaan tuon runon kokonaisuudessaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kollega löysi lorun. Se  nimeltään Numeroloru ja julkaistu vuonna 1956 lastenrunoja ja satuja sisältävässä kirjassa Aarteiden kirja 2: kerro äiti. Runon on kirjoittanut alunperin norjalainen Zinken Hopp, suomentajaa ei mainita.  Aivan muistamallasi tavalla se ei mene, mutta lienee silti sama:

1 on kirahvi, jalkana pylväs

2 on joutsen, niin valkea, ylväs

3 on rotta, joka vaaroja vainuu...

TIetoa kirjasta ja sen sisällöstä kirjallisuuden verkkopalvelu Kirjasammon sivuilta:

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fdata.kirjasampo.fi%252FabstractWork_9510041793

Kirjasarja Aarteiden kirja on monista kirjastoista vielä lainattavissa. Se on mm. Riihimäen pääkirjaston varastossa.