Kenen ja mistä runosta on sitaatti, vapaasti virheineen muistinvaraisesti: " hiljaisuus tempaa viulunsa.. yksinäisyys alkaa soimaan"?

Kysytty

Hei!
Kenen ja mistä runosta on sitaatti, vapaasti virheineen muistinvaraisesti: " hiljaisuus tempaa viulunsa.. yksinäisyys alkaa soimaan"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on Tommy Tabermannin Hiljaisuusvalssi. Se alkaa: "Kun hiljaisuus tempaa viulunsa ja yksinäisyys alkaa soitella." Se löytyy ainakin kirjasta Tämän runon haluaisin kuulla (Tammi, 1978). Kirjan ovat toimittaneet Mirjam Polkunen, Satu Marttila ja Juha Virkkunen.
Tämä runo on myös sävelletty. Sen ovat säveltäneet Antti Laaksonen ja Kyösti Haatanen. Haatasen sävellys kuuluu hänen laulusarjaansa Matkalla, jonka hän on säveltänyt sekakuorolle eri runoilijoiden runoihin ja josta on julkaistu nuotti (Modus Musiikki, 1994). Nuotissa ovat myös laulujen sanat.