Onko Matinkylän ja Kuopion uimahalleilla sama Arkkitehti ja rakennusinsinööritoimisto?

Kysytty

Kävin Elokuussa Kuopion Niiralan ja sitten Espoon Matinkylän uimahalleissa. Kummassakin on samanlainen kassan tiski, pyöreä, pukuhuoneitten yhteinen alakerran aula, lasiset seinät sisäänkäynnin vieressä, rakennuksen korkeus on noin samaa luokkaa, kummassakin on 50-metrin altaan ja monitoimialtaat ja lasten altaat, tosin Kuopiossa on myös 5 metriä syvä hyppyallas hyppytasoineen, iso poreallas, saunoissa painikkeella painettava löylyveden suihku kiukaan päällä, Matinkylässä heitetään manuaalisesti, pukukaapin lukitus on samanlainen hipaisumalli punaisena, vihreänä ja sinisenä palavine ledeineen ja äänimerkkeineen ja aikaviiveineen. Myös kummassakin on, miesten puolella, tosin eri mallinen, uima-asun kuivauslaite.

Onko näillä uimahalleilla sekä sama arkkitehti että rakennusinsinööritoimisto?

Kuopion uimahalli on suhteessa parempi.

Vastaus

Vastattu

Vaikka hallit ovat noinkin samanlaiset, ovat arkkitehdit ja rakentajat eri firmoista.

Kuopion uuden uimahallin eli kuntolaakson uimahallin arkkitehti on Arkmill Oy eli Tapio Antikainen ja Esa Viitanen ja rakennusurakoitsijana toimi YIT Suomi Oy. Rakennusfakta.fi

Matinkylän uimahallin arkkitehti on Minkkinen Oy eli Tuulia ja Lasse Minkkinen ja rakennusurakoitsijana toimi Lujatalo Oy Rakennusfakta.fi

Kenties arkkitehdit ottavat mallia toisiltaan ja käyttävät löydettyjä hyviä ideoita hyväkseen?

Tapio Antikainen on myös julkaissut kirjasen Uimahallien suunnittelu