Mitä tarkoittaa wau-taide? wau-arkkitehtuurista löysin tällaisen määritelmän: "Wau-arkkitehtuuri ei noudata mitään tyyliä tai muotokieltä vaan tavoitteena on…

Kysytty

Mitä tarkoittaa wau-taide?
wau-arkkitehtuurista löysin tällaisen määritelmän: "Wau-arkkitehtuuri ei noudata mitään tyyliä tai muotokieltä vaan tavoitteena on erottautuminen ja hätkäyttäminen." Mutta käsittääkseni sanalla on nykyään myös negatiivinen kaiku; kun Kuusamon osuuspankin nurkkaan rakennettua digitaalikellotapulimaamerkkiäkin sanotaan wau-arkkitehtuuriksi?
Jos taide ei ole wau-taidetta, mitä se silloin on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nähtävästi taiteen kohdalla ei juuri termiä wau käytetä. Sana kuuluu enemmän arkkitehtuurin puolelle. Tosin au arkkitehtiuutissa 6-7/2014 todetaan seuraavaa: ”Helsingin Sanomat uutisoi (5.6.) jutussaan Guggenheim-kisaan odotetaan osallistujahyökyä näin: ”SAFAn puheenjohtajan Esko Rautiolan mielestä taidemuseon suunnittelun ei pitäisi olla vaikeaa rakennuksen toiminnan näkökulmasta. Arkkitehtuurin puolesta hän pitää tehtävää hankalampana. ’Museossa on paljon suuria tiloja. Yleisön kierto ja logistiikka on hallittavissa. Mutta arkkitehtuurin kohdalla törmätään heti dilemmaan siitä, tehdäänkö ekspressiivistä arkkitehtuuria vai taustaa taiteelle.’ Wau-arkkitehtuurista Rautiola ei puhuisi ollenkaan. ’Se on median rakastama termi, mutta ei sitä todellisuudessa ole olemassakaan. Hyvä arkkitehtuuri on aina enemmän tai vähemmän wau, vaikka se olisi hiljaista.” http://www.e-julkaisu.fi/SAFA/au_arkkitehtiuutiset/06-07_2014/pdf/au_6_…

Toinen määritelmä wau-arkkitehtuurista
http://yle.fi/uutiset/lappeenranta_tarvitsee_wau-arkkitehtuuria/6515937