Kaunokirjallinen lasten- tai nuortenkirja jostakin kuvataideismistä tai kuvataiteilijasta

Kysytty

Onko olemassa kaunokirjallista lasten- tai nuortenkirjaa jostakin kuvataideismistä tai jostakin kuvataiteilijasta tai teosta, joka liippasi jotenkin kuvataidetta tarinamuodossa kohderyhmänä lapset ja nuoret?

Vastaus

Vastattu

Kirjasampo keskittyy kaunokirjallisuuden esittelemiseen. Sieltä voi hakea kysymääsi aihetta esim asiasanoilla ”lastenkirjallisuus taidehistoria”

https://www.kirjasampo.fi/fi

https://www.kirjasampo.fi/fi/search/kulsa/lastenkirjallisuus%20taidehistoria

Ehkä parhaiten kysymääsi aihetta vastaa nuortenromaani Finn Zetterholm: Lydian salaisuus (2007). Myös Björn Sortlandin hieman vanhemmille nuorille suunnatussa romaanissa Silmätyksin (2007) liikutaan taiteen maailmassa.

Nämä pienten kuvakirjat esittelevät taidetta / taiteilijoita:

Eva Montanari: Kuka tietää miltä Krokotiili näyttää? (2002) - taiteen eri suuntaukset

Laurent de Brunhoff: Babarin taidemuseo (2006) - kuuluisia taideteoksia elefantti-versioina

Guido Visconti: Nerokas Leonardo (2001) – Leonardo da Vinci

Paolo Guarnieri: Poika nimeltä Giotto (1998) –  Giotto

Sakari Nomura: Poika joka rakasti värejä (1987) – Tizian

Katri Kirkkopelto: Muusan ja Maestron taideseikkailu (2008) – taide, taidemuseo

Anja Välimäen satukokoelma Taiteilijanallet Rivieralla (2008) kertoo taiteesta ja taiteen tekemisestä.

Näissä tietokirjoissa on mukana fiktiota:

Juha Kuisma: Suomen lasten taidehistoria (2009)

Tiina Kekäläinen: Taiteilijan matkassa – Juho Rissanen ja taidelokki Hönttiäinen maailmalla (2016)

Marjatta Levanto: Metsän pieni kansa (2016) – suomalaisten taiteilijoiden maisemia

Christina Björk: Linnea maalarin puutarhassa (1986, 1999) – Claude Monet