Kaupparekisteri käyttää sanaa "rauetettu" tarkoittaen (syystä tai toisesta) "rauennutta" asiaa. Onko tällainen uudissana mielestänne oikeaa suomenkieltä? Jos…

Kysytty

Kaupparekisteri käyttää sanaa "rauetettu" tarkoittaen (syystä tai toisesta) "rauennutta" asiaa.
Onko tällainen uudissana mielestänne oikeaa suomenkieltä?
Jos ette halua vastata tai pysty siihen, voitteko sanoa onko joku taho (osoite) jonne voi kirjoittaa ja pyytää ottamaan kantaa oikeakielisyyteen (siis asiantuntijaorganisatiota) Tutkin Kielikellon tietoja netistä, mutta en päässyt mihinkään tietokantaan ainakaan, että olisin voinut tarkastaa että onko sanaa edes oikeasti olemassa NykySuomen Sanakirjassa.

Vastaus

Vastattu

Ainakaan Kielitoimiston sanakirjasta tätä sanaa ei löydy eikä myöskään verkosta löytyvästä Nykysuomen sanakirjan näköisversiosta (1951-1961), jossa kylläkin on sanan raueta lisäksi sana rauentaa, jonka käytön esimerkkinä on lause Varojen puute rauensi seuran toiminnan. Taho, jolta voi kysyä kannanottoa on Kotimaisten kielten keskus, jonka kielineuvonnan lomake löytyy verkosta.

0 ääntä

Kommentit

Koska sanoja voi jokainen johtaa ja luoda itse, ei kaikkia sanoja voi löytää sanakirjoista. Kun kyse on lakitekstistä, niin olettaa täytyy että tuolla sanamuodolla on tarkoitetttu vastuuttaa se, joka on antanut raueta. Pelkkä raueta on passiivi-ilmaisu, josta ei tiedä onko joku vastuussa.

"Onko sanaa edes oikeasti olemassa..."
Kumpikaan kysyjän mainitsemasta sanakirjasta ei ole (eikä ole ollut tarkoitettu olemaan) täydellinen luettelo kaikista kieleen sisältyvistä sanoista. Edellinen kommentoija on oikeassa. Lisäksi mainitut hakuteokset on suunniteltu keskittymään tavallisen yleiskielen sanoihin. Erikoisalojen täsmätermien paikka on muualla.

Yhdyn edellisiin kommentojiin ja totean lisäksi, että sana kyllä löytyy sanakirjasta - mutta se on "raueta". Kuten Iso suomen kielioppi toteaa: "Teettojohdoksia voi johtaa transitiiviverbeistä varsin yleisesti; kaikki eivät ole sanakirjassa hakusanoina."

https://kaino.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=313

Samalla en voi olla kiinnittämättä huomiota siihen, että kielen normien rikkomisesta ilmeisen voimakkaasti huolissaan olevassa kysymyksessä itsessään on useita kielivirheitä: "suomenkieltä" (po. suomen kieltä), "asiantuntijaorganisatiota", "NykySuomen Sanakirjassa" (po. Nykysuomen sanakirjassa). Puhumattakaan siitä, että Nykysuomen sanakirja on yli 60 vuotta vanha ja kuvaa siten uusimmillaankin jo parin kokonaisen sukupolven takaista kieltä.