Katselin televisiosta elokuvaa Uuno Turhapuro armeijan leivissä, jossa Härski-Hartikainen ja Sörsselssön olivat reservin kersantteina alokas Turhapuron…

Kysytty

Katselin televisiosta elokuvaa Uuno Turhapuro armeijan leivissä, jossa Härski-Hartikainen ja Sörsselssön olivat reservin kersantteina alokas Turhapuron vieraina sotilaskodissa. Heräsi kysymys: ovatko Pertti Pasanen, Simo Salminen ja Vesa-Matti Loiri suorittaneet asevelvollisuuttaan? Mitkä ovat heidän sotilasarvonsa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pertti Pasanen oli reservin ilmatorjunta vänrikki. Loiri oli Suomenlinnan Rannikkotykistörykmentissä ja kotiutui alikersanttina. Simo Salminen palveli 8 kk Santahaminan Jääkäripataljoona 2:ssa ja sai myös tarkka-ampujakoulutuksen. Hän ei ollut upseeri- tai aliupseerikoulutuksessa.

Lähteet:
Aitio, Tommi. Spede: Pertti Pasasen elämä. Helsinki: Tammi,2002.
Nevalainen, Petri. Saiskos pluvan, Vesa-Matti Loiri. Helsinki-kirjat, 2010 (Keuruu: Otavan Kirjapaino).
Marjamäki, Tuomas. Simo Salminen – se se vaan on sillä lailla. Helsinki: WSOY, cop. 2012.