Sokrates ja Platon kävivät läpi löytämäni kirjallisuuden mukaan Ateenan asepalveluksen. En löydä kuitenkaan tätä tietoa Aristoteleksestä. Onko tietoa mistään…

Kysytty

Sokrates ja Platon kävivät läpi löytämäni kirjallisuuden mukaan Ateenan asepalveluksen. En löydä kuitenkaan tätä tietoa Aristoteleksestä. Onko tietoa mistään kirjallisuudesta, joka kertoisi toimiko Aristoteles sotilaana vai saiko hän vapautuksen jostakin syystä. Aristoteles kyllä kirjoitti paljon sodan syistä, etiikasta tms.

Eli toimiko Aristoteles sotilaana ja mistä voimme tämän tietää?

Vastaus

Vastattu

Ateenassa oli Platonin ja Aristoteleen aikana pakollinen kaksivuotinen sotapalvelus miespuolisille kansalaisille, ja Platonia koskevissa fragmentaarisissa elämäkertatiedoissa hänen armeija-aikansa usein mainitaankin. Hänen palvelusaikansa sijoitetaan tavallisimmin vuosiin 409–404. Albert Liliuksen Sivistystyön historian henkilöhahmoja arvelee lisäksi, että "Platon lienee saanut sotilaskasvatuksensa ratsuväessä".

Lilius viittaa Ateenan  – ja yleensä Kreikan –  miespuolisen nuorison "muusillis-gymniseen" kasvatukseen, jolla tarkoitettiin ruumiin ja sen voimien sopusointuista kehittämistä, jota täydennettiin sotilaallisilla erikoisharjoituksilla, sekä kreikkalaisen runouden tarkan tuntemuksen hankkimista. Aristoteleen saaman koulutuksen otaksutaan sisältäneen huomattavan määrän matematiikkaa, mikä lienee osaltaan auttanut häntä pääsemään Platonin Akatemiaan heti tultuaan Ateenaan 17–18-vuotiaana nuorukaisena.

Aristoteles jäi Akatemiaan kahdeksikymmeneksi vuodeksi, eivätkä hänen Platonin lailla niukat ja eri lähteissä keskenään ristiriitaiset elämäkertatietonsa viittaa sanallakaan sotapalvelukseen, joka tavallisimmin ajoittui ikävuosiin 18–20. On siis mahdollista ja jossain määrin ehkä jopa luultavaa, että Aristoteles ei armeijassa palvellut. Vapautus palveluksesta ei ollut tarpeen, sillä vaikka Aristoteles suurimman osan elämästään Ateenassa viettikin, hän ei koskaan ollut Ateenan kansalainen, eikä pakollinen sotapalvelus näin ollen koskenut häntä. Ateenalaisten miesten asevelvollisuutta käsitellään myös Aristoteleen Athenaion Politeia -teoksessa ("Ateenan valtiomuoto").

Kuten sanottu, luotettavia ja monesta toisistaan riippumattomasta lähteestä todennettavia elämäkertatietoja Aristoteleesta on perin vähän, joten kaikki häntä koskeva tieto on mitä suurimmassa määrin klassisen tiedon määritelmän mukaisesti vain "hyvin perusteltuja tosia uskomuksia".

Kirjallisuutta:
Diogenes Laertios, Merkittävien filosofien elämät ja opit
Albert Lilius, Sivistystyön historian henkilöhahmoja

3 ääntä

Kommentit

Hieno vastaus!