Käsitöitä harrastava asiakas tarjosi kirjaston näyttelyvitriiniin huovuttamalla tekemiään Angry Birds- pehmoleluja. Materiaalin valinta ja työ edustavat…

Kysytty

Käsitöitä harrastava asiakas tarjosi kirjaston näyttelyvitriiniin huovuttamalla tekemiään Angry Birds- pehmoleluja. Materiaalin valinta ja työ edustavat tekijän omaa näkemystä, mutta muuten linnuissa tavoitellaan mahdollisimman suurta yhdennäköisyyttä alkuperäisten pelihahmojen kanssa. Onko laillista esitellä näitä kirjastossa?

Entä sitten jos näyttely järjestyy, niin miten on mainostamisen laita? Alkuperäistä Angry Birds -nimeä ei varmaankaan saa käyttää esim. paikallislehden menovinkkipalstalla, mutta saako käyttää suomennosta "vihaiset linnut", vai onko viitattava "suosittuihin siivekkäisiin pelihahmoihin" tai muuta yhtä epämääräistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Meillä Suomessa lienee harvoin törmätty tähän "Aku Ankka" -ongelmaan. Yhdysvalloissa Disney-konserni on valvonut yleensä erittäin hanakasti niin tekijän- kuin tavaramerkkioikeuttaan. Kysymys Angry Birds -hahmojen oikeudesta lieneekin enemmän jälkimmäistä kuin varsinaista tekijänoikeutta. Todennäköisenä voidaan silti pitää - ja ainakin kirjastomaailmassa järkevänä lähtökohtana -, että Angry Birdsin kaltainen miljoonabisnes on lähtökohtaisesti suojattua kaikilla mahdollisilla tavoilla, nimeä myöten.

Suosittelen, että otatte yhteyttä hahmon oikeudet todennäköisesti omistavaan suomalaiseen yhtiöön ja pyydätte luvan näyttää näitä pehmoleluja ja mainostaa niitä. Sehän on tässä tapauksessa myös yhtiön edun mukaista, eivätkä he välttämättä ota kirjastolta edes rahaa. Ilman lupaa en ottaisi riskiä joutua jälkikäteen selvittämään asiaa. Rikkomus olisi toki pieni, mutta turha ottaa riskiä.

Heikki Poroila 13.3.2012 klo 14.10