Kantakortista: Mikä on oikea lyhenne sekä sen selväkielinen nimi ja missä joukko sijaitsi ko aikana? 18.1.40 PpKK2 9.6.40 5/JR38 22.9.40 2KrhK/II(room) 8Pr 6…

Kysytty

Kantakortista:
Mikä on oikea lyhenne sekä sen selväkielinen nimi ja missä
joukko sijaitsi ko aikana?
18.1.40 PpKK2
9.6.40 5/JR38
22.9.40 2KrhK/II(room) 8Pr
6.6.41 KrhK/8Pr
18.1.42 KrhK/8Pr
24.3.43 66SotaS
30.5.43 Jär.K1
1.3.43 HTK4
3.6.43 KrhK/JR8
5-12.643 JR8 krh täyd kurssi
20.3.44 Jv.aukoulu Hämeenlinna
1.6.44 Jv.KK31
21.11.44 kotiutus

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkiin kysymiinne joukko-osastoihin (vast.) on löydettävissä selite sekä vähintäänkin todennäköinen sijaintipaikka seuraavasti:

18.1.40 PpKK2 --> Virallinen lyhenne "Pp. Koul. K 2", avattuna Polkupyöräjoukkojen koulutuskeskus 2, sijaintipaikka Turenki (toimintaa myös Hämeenlinnassa ja Forssassa).

9.6.40 5/JR38 --> Virallinen lyhenne "5. / JR38", avattuna 5. komppania / Jalkaväkirykmentti 38, todennäköinen sijaintipaikka Kesälahdella ennen viimeisiä kotiutuksia.

22.9.40 2KrhK/II(room) 8Pr --> Virallinen lyhenne "2. KrhK. / II / 8. Pr.", avattuna 2. kranaatinheitinkomppania / II Pataljoona / 8. Prikaati", sijaintipaikka Ylämylly.

6.6.41 KrhK/8Pr --> Virallinen lyhenne "KrhK / 8. Pr.", avattuna kranaatinheitinkomppania / 8. Prikaati, sijaintipaikka Ylämylly.

18.1.42 KrhK/8Pr --> Virallinen lyhenne sekä avaus sama kuin edellä, joskin 8. Prikaatin nimi oli muutettu jatkosodan alkaessa muotoon Jalkaväkirykmentti 8, todennäköinen sijaintipaikka Pisin-Kuuttilahden ympäristö.

24.3.43 66SotaS --> Virallinen lyhenne "66. SotaS.", avattuna 66. Sotasairaala, sijaintipaikka Äänislinna (eli Petroskoi).

30.5.43 Jär.K1 --> Virallinen lyhenne "Järj. K. 1", avattuna Järjestelykeskus 1, sijaintipaikka Kontiolahti.

1.3.43 HTK4 --> Virallinen lyhenne "HTK 4", avattuna Henkilötäydennyskeskus 4, sijaintipaikkana Äänislinnan seutu (useampia osastoja hieman eri paikoissa ko. seudulla).

3.6.43 KrhK/JR8 --> Virallinen lyhenne "KrhK / JR 8", avattuna kranaatinheitinkomppania / Jalkaväkirykmentti 8, sijaintipaikkana todennäköisesti Kimjärven-Vaskusjärven ympäristö.

5-12.643 JR8 krh täyd kurssi --> Avattuna Jalkaväkirykmentti 8:n kranaatinheitintäydennyskurssi, sijaintipaikkana todennäköisesti rykmentin asemapaikka Kimjärven-Vaskusjärven ympäristössä.

20.3.44 Jv.aukoulu Hämeenlinna --> Virallinen lyhenne "Jv. AUK", avattuna Jalkaväen aliupseerikoulu Hämeenlinna.

1.6.44 Jv.KK31 --> Virallinen lyhenne "Jv. Koul. K 31", avattuna Jalkaväen koulutuskeskus 31, sijaintipaikka Haapajärvi ja Pyhäjärvi.

21.11.44 kotiutus

Lähteinä käytetty muun muassa:

Talvisodan historia-teossarja

Jatkosodan historia-teossarja

Tuntemattoman sotilaan rykmentti: Jalkaväkirykmentti 8:n historia

Tapparasta tankkeihin: Hämeenlinnan varuskunnan historia

Talvi- ja jatkosodan joukko-osastojen sotapäiväkirjoja, joita on mahdollista tutkia Kansallisarkiston verkkopalvelussa: http://digi.narc.fi

Ystävällisin terveisin,

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto

13 ääntä

Kommentit

Kiitos tiedoista. Kysyin polkupyörä pataljoonan koulutuskeskuksesta.Lisäksi sain tietoa 66.S sotasaisaalasta jossa isäni "huilasi" haavoittuttuaan Jaudessa