Mitä kirjoja voisitte suositella peruskoulun kahdeksasluokkalaisille talvi- ja jatkosotaan liittyen oheislukemistoksi, joissa käsiteltäisiin esim.: *…

Kysytty

Mitä kirjoja voisitte suositella peruskoulun kahdeksasluokkalaisille talvi- ja jatkosotaan liittyen oheislukemistoksi, joissa käsiteltäisiin esim.:
* sotaorpoja
* sotalasten siirtoa Ruotsiin ja Tanskaan
* sotainvalideja
* sotaleskiä
* internointileirejä
* sotavankeja
* lottien työtä
* luovutettujen alueiden väestön siirtoja ja uudelleen asuttamista
* siviilien siirtymisiä maaseudulle
* Lapin sotaa
* inkerinsuomalaisten kohtaloista
* kotirintaman tapahtumia

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Talvi- ja jatkosotaan liittyviä tietokirjoja nuorille erikseen ei näyttäisi olevan. Perusteellisia, nuorillekin käyviä tietokirjoja voisivat olla vaikkapa nämä: Talvisodan pikkujättiläinen / toimittaneet Jari Leskinen ja Antti Juutilainen (1999) ja Jatkosodan pikkujättiläinen / toimittaneet Jari Leskinen ja Antti Juutilainen (2005). Dokumenttielokuva lapsille ja nuorille on Yleisradion tekemä
Sotalapsen tarina / käsikirjoitus ja ohjaus: Kirsti Tulonen (YLE Tallennepalvelu, 2002, videokasetti).

Tässä tietokirjoja kysymistäsi aiheista:

Yleisteokset:
- Sander, Gordon F.
- Taistelu Suomesta 1939-1940 / Gordon F. Sander (WSOY, 2010)
Sodan kasvattamat / [toimittaneet Sari Näre, Jenni Kirves, Juha Siltala] (WSOY, 2010)

Sotainvalidit:
- Suomalainen sotainvalidi / Markku Honkasalo (Otava, 2000)
- Sodan arvet : sodassa vammautuneet kertovat / Ulla Riutta (Atena 2002)

Sotalesket ja orvot:
- Tuleehan isä takaisin, tuleehan : minulla oli omaa isää ikävä / [toimittanut Sirkka Junttila ja Aila Korpinen] (Oulun Eteläisen sota-orvot, 2009)
- Kansakunnan lesket : raportti suomalaisista naisista, jotka menettivät miehensä toisen maailmansodan vuoksi / Tuula Salmi
(Tammi, 1986)

Leirit ja sotavangit:
- Talvisodan panttivangit : internoidut suomalaiset Neuvosto-Karjalan Kalevalan piirin alueella vuosien 1939-1940 talvisodan aikana / Sergei Verigin, Einar Laidinen, Jussi Kämäräinen (Johan Beckman Institute, 2006)
- Sotavankien ja siviili-internoitujen sodanaikainen kuolleisuus : muonahuolto, tautisuus ja Punaisen Ristin toimettomuus 1939-44 / Lars Westerlund (SKS, 2009)
- Saksan vankileirit Suomessa ja raja-alueilla 1941-1944 / Lars Westerlund (Tammi 2008)
- Sotavangit Suomessa 1941-1944 : dokumentteihin perustuva teos sotavankien käsittelystä Suomessa jatkosodan aikana / Eino Pietola (Gummerus, 2006)
- Sotavankina Neuvostoliitossa : suomalaiset NKVD:n leireissä talvi- ja jatkosodan aikana / Dmitri Frolov (SKS, 2004)

Lotat
- Lotat : Suomen naisten suuri tarina / [kirjoittajat Pirjo Tuominen ... et al. (Tammi, 2010)
- Suomen Lotat / Annamaija Kataja (Gummerus, 1986)
- Suomen lotat : Lotta Svärd -järjestön historia / Vilho Lukkarinen ; julk.: Suomen naisten huoltosäätiö (WSOY, 1981)

Evakot:
- Talvisodan evakot ja siviilisotavangit : äidit ja lapset sodan kurimuksessa / Tyyne Martikainen (Fenix-kustannus, 2002)
- Siirretyt : evakot kertovat / toimittaneet Laura Aro..[et al.] (Sharda, 2002)

Inkerinsuomalaiset:
- Stalinin vainot : Toivo ja Sanna Jääskeläinen, inkerinsuomalaiset selviytyjät / Tyyne Martikainen Edita, 2006)

Kotirintama:
- Veteraanien perintö : itsenäinen isänmaa CD-ROM (Kadettikunta ry, 20019
- Suomi 85. [2] : Kotirintamalla / [kirjoittajat Tapio Bergholm... et al.] : itsenäisyyden puolustajat / (Weilin + Göös, 2002)

Nuorten talvi- ja jatkosota-aiheisia kaunokirjoja ovat mm. nämä:

- Kurvinen, Jorma, Pako (1981)
- Kaila, Osmo, Ollin sota (1990)
- Arjatsalo, Arvi, Sepelikesä: kertomus vuodesta 1943 (1990)
- Koponen, Lassi, Tossun talvisota (1994)
- Lahtinen, Anni, Sinappia, olkaa hyvä (1982)
- Raustela, Lasse, Vahdinvaihto (1989), Palavat yöt (1984), Myrskynsilmä (1983), Isonkallion varjo (1982), Mikkolanmäki ampuu (1982), Taivaansavut (1979), Älä itke Vasili-setä (1981), Piura (1974)
- Pohjakallio, K. A., Aittamäen kotirintama (1979)

Kaikki kirjat ovat lainattavissa Helmet-kirjastoista:
www.helmet.fi