Missä mahtoi olla 10. sotasairaala jatkosodan aikana? Isäni haavoittui lokakuussa 1941 Ylä-Syvärillä Sjargocerossa ja siirettiin sieltä 10. sotasairaalaan…

Kysytty

Missä mahtoi olla 10. sotasairaala jatkosodan aikana? Isäni haavoittui lokakuussa 1941 Ylä-Syvärillä Sjargocerossa ja siirettiin sieltä 10. sotasairaalaan hoitoon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

10. sotasairaala sijaitsi Tampereella. Sen käytössä oli Tampereen yleinen sairaala, Hatanpään sairaala, Keski-Hämen parantola ja myöhemmin vielä osa Tampereen keuhkotautiparantolaa. Sairaalassa oli paikkoja yhteensä 720 sotilaalle ja 216 siviilille.
Tampereen sotasairaalasta löytyi melko niukasti tietoa. Yllämainitut tiedot ovat Tamperen kaupungin Koskesta voimaa-verkkojulkaisusta,jota pääset lukemaan täältä:
http://www.uta.fi/laitokset/historia/koskivoimaa/valta/1918-40/talvisot…

Lisäksi Jussi Koivuniemi on kirjoittanut kirjan Sotasairaalatoiminta Nokialla 1940-1944, mutta en osaa sanoa missä määrin siinä käsitellään 10. sotasairaalaa, sillä sitä ei löydy Kouvolan kirjastoista. Sen voi kuitenkin tilata kaukolainana halutessaan.

Sotasairaaloiden hoitohenkilökunnan näkemyksiä voi lukea vaikkapa seuraavista teoksista, ja niistä löytyy yleisempääkin tietoa sotasairaaloista:

- Franck, Anne-Marie, Pikku Sisar, Tammi 1998. Kirjasta löytyy myös kaikkien jatkosodan aikaisten sotasairaaloiden sijoituspaikat.

- Lääkärinä sodassa. Suomen lääkäriliiton kokoamista muistelmista toimittanut Vuokko Kauttu. Suomen lääkäriliitto ja Tammi, 1989.

4 ääntä

Kommentit

Isäni oli hoidettavana 1944 Rantaperkiön kansakoululla Tampereella.

Haluaisin tietää enempi sotasairaala 10, Tampereella, joss VANHENPANI NOITTIVAT HAAVOTTUNEITA.