Minun pitäisi löytää Suomen esihistoriaa (etenkin rautakautta) käsitteleviä kirjoja, jotka olisi suunnattu lapsille ja nuorille. Tarvitsisin nimenomaan…

Kysytty

Hei! Minun pitäisi löytää Suomen esihistoriaa (etenkin rautakautta) käsitteleviä kirjoja, jotka olisi suunnattu lapsille ja nuorille. Tarvitsisin nimenomaan tietokirjoja, en niinkään romaaneja. Suurin osa tähän mennessä löytämistäni kirjoista ovat käsitelleet lähinnä viikinkejä ja olisi kiva tietää, mitä muuta kirjastojen kokoelmista löytyy aiheeseen liittyen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen rautakaudesta on nuorille kirjoitettu yllättävän vähän. Liisi Eränkö on kirjoittanut kirjan Rautakausi Suomessa. O 1990. On olemassa myös tietokoneohjelma Aikamatka Suomen esihistoriaan. WS 1998.

Matti Huurteen kirjassa 9000 vuotta Suomen esihistoriaa. O 1979 on käsitelty rautakautta. Kirja sopii
hyvin myös nuorille lukijoille, tosin ei ihan pienille lapsille. Lapsille taas on suunnattu teos Alkuihmiset. WS 1990, mutta siinä käsitellään yleisesti esihistoriaa, ei Suomea erikseen.

Einar Juvan Suomen kansan historia, osa 1. O 1964 käsittelee esihistoriaa ja keskiaikaa. Siinä on pari sivua myös rautakaudesta.

Lisää aineistoa voitte etsiä PIKI-verkkokirjastosta, osoitteesta http://kirjasto.tampere.fi:8000/
Vasemman reunan HAKU-palkista pääsette hakemaan aineistoa.
Siellä nimeke-kentän voi muuttaa asiasanaksi ja näin yhdistää asiasanat rautakausi ja Suomi. Tuloksena on 46 teosta, joiden sopivuutta ja saatavuutta voi tarkastella näytöltä.