Otsikko
Kirja, jossa lapset seikkailivat savannilla

Kysytty

Kansakoulun epulla olin jo oppinut lukemaan ja sain lukea opettajan antamia kirjoja omin päin kun muita opetettiin, vuosi 1955, Halikko. Jouduin perheen muuton vuoksi vaihtamaan paikkakuntaa ja silloin jäi yksi kirja kesken. Siinä lapset seikkailivat savannilla ja kirjassa oli muutama kuvakin tekstin lomassa. Mikähän kirja se oli? Olisi kiva lukea se loppuun.

Vastaus

Vastattu

Tässä joitakin vanhoja lastenkirjoja, jotka sijoittuvat Afrikkaan. Tuntuisikohan näistä jokin tutulta? Kuvaukset on poimittu Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannasta.

Born, Adolf: Hannu Väkevä : metsästysseikkailuja buurien ja zulukafferien maassa (1925)

Hollantilaisen isän poika, buuri elefantinmetsästäjä Hannu Väkevä kiertelee Etelä-Afrikassa tovereidensa Viktorin, Bernhardin ym. kanssa. He taistelevat myös matabilaisia, jotka ovat ottaneet vangiksi hänen morsiamensa Katrin, sekä zululuja vastaan. Hannu joutuu itsekin vangiksi ja joutuu orjalaivaan. Pelastuttuaan Hannu perustaa Katrin kanssa maatilan Nataliin.

Defoe, Daniel: Seikkailu Afrikassa (1945)

Nuori Bob ryöstetään lapsena, ja hän viettää nuoruutensa vieraiden holhouksessa. Hän joutuu seikkailemaan suurilla merillä, ja laivalla syttyneen kapinan jälkeen Bob ja muita kapinallisia jätetään autiolle saarelle Intian valtamerellä. Koti-ikävän ahdistamana he lähtevät paluumatkalle halki Afrikan viidakoiden, joissa he kohtaavat villejä heimoja ja vaarallisia eläimiä.

Haggard, H. Rider: Kuningas Salomon kaivokset (1927)

Norsunpyytäjä herra Allan tapaa vuorolaivassa Kapkaupungista Nataliin kaksi muuta englantilaista: tilanomistaja Henry Curtisin ja kapteeni evp. John Godin. Allan kertoo vanhan tarun kuningas Salomon kaivoksista ja niiden satumaisista timanttiaarteista. Henry Curtisin veli Neville on kadonnut samalla seudulla, missä kaivosten sanotaan olevan. Päätetään perustaa retkikunta kaivosten ja Neville Curtisin löytämiseksi. Retkikunta päätyy Suliman vuorten yli häikäilemättömän mustan kuningas Twalan ulkomaailmasta eristettyyn valtakuntaan.

Hemdal, Dag: Leopardien laakso (1947), Aarniometsän hirmuvaltias (1948)

Kertomus kahden pojan seikkailuista Afrikassa "salaperäisen amazoonikansan ja yhtä salaperäisten liskoihmisten parissa".

Ker, David: Kaarlon ja Patin seikkailut Afrikassa (1912)

Orpo Kaarlo Thorne matkustaa enonsa Robert Goodmanin sekä kasvatusveljensä ja parhaan toverinsa Pat O'Connorin kanssa Afrikkaan. Siellä he tapaavat 'itse' Stanleyn eli tunnetun tutkimusmatkailijan Henry Morton Stanleyn (1841-1904). Stanleyn matkassa he kokevat monia vaarallisiakin seikkailuja. He kohtaavat myös salaperäisen valkoisten afrikkalaisten rodun.

Lydecken, Arvid: Aarteenetsijät (1932)

Sukunsa ensimmäinen ylioppilas Soolon Seesar Napoleon Valtamaa löytää kirjan välistä viestin edesmenneeltä isoisältään, joka on jättänyt aarteen jälkipolville. Aarrejahti vie Soolon Seesarin ja hänen vanhempansa Iitun ja Soolonin matkalle. Perhe kulkee Saksan ja Afrikan kautta Genesaretinjärvelle, jossa paljastuu, että rahan lisäksi isoisän tarkoittama aarre oli matkalla koetut uudet asiat.

Lydecken, Arvid: Karkurit (1925)

13-vuotias Jussi ja 15-vuotias Heikki pestautuvat merille salaa isältä, kun eivät viihdy enää kotona. Äiti on kuollut ja uusi äitipuoli on ankara. Matkalle mukaan tulee Opas-koira. Laura-laiva suuntaa Afrikkaan, mutta pojat joutuvat pakenemaan laivasta ja päätyvät maihin alkuperäiskansan pariin.

Reid, Mayne: Kapinapäällikön pojat : seikkailuja Etelä-Afrikan rajaseuduilla (1920)

Kirjassa kerrotaan entisen kenttäkornetin Hendrikin ja hänen perheensä elämästä Etelä-Afrikassa. Perheeseen kuului kolme poikaa: Hans, Hendrik ja Jan sekä tytär Gertrude, lasten äiti oli kuollut. Hendrik harjoittaa maanviljelystä pienellä maatilalla ja metsästää, erityisesti hänet tunnetaan norsunmetsästäjänä.

Sienkiewicz, Henryk: Erämaan halki (1914)

Seikkailukertomus 8-vuotiaasta Nel Rawlison tytöstä ja hänen nuoresta suojelijastaan 14-vuotiaasta Stas Tarkowskista, joiden isät ovat molemmat töissä Suezin kanavayhtiössä. Lapset kidnapataan Port Saidista Mahdin suuren kapinan aikana ja kuljetetaan kauas Niilin lähteille. He vapautuvat ja lähtevät vaeltamaan tutkimattomien alueiden läpi kohti Intian valtameren rantaa. Seikkailun ohella Stasin kasvukertomus, jossa poika oppii huolehtimaan Nelistä, taistelemaan ryöstäjiä ja villieläimiä vastaan ja lopulta johtaa heidän avukseen tullutta alkuasukasjoukkoa.

Tapola, Selim: Jalomieliset kostajat : poikien seikkailukirja (1948)

Englantilainen lähetyssaarnaaja Dale Collins ja hänen suomalainen virkaveljensä Jaakko Kankare ovat perustaneet 1880-luvulla lähetysaseman Viktoria-järven pohjoisrannalle Mengoon. Alku oli lupaava, mutta sitten Ugandan hallitsijaksi tulee Mvanga, joka vihaa kristittyjä. Jaakko ja hänen vaimonsa surmataan ja heidän poikansa Pekka ja Jussi jäävät Dale Collinsin luokse. Mvangan miehet vangitsevat pojat tarkoituksena kiristää Collinsia hylkäämään uskontonsa. Kaiken takana on kuitenkin petollinen arabi Abu ben Hadra. Pojat onnistuvat pakenemaan, mutta he kokevat vielä monta vaarallista seikkailua ennen kuin Abu ben Hadra ja johtajansa pettäneet Mvangan miehet on voitettu.