Kallion kansakoulun eli nykyisen Kallion ala-asteen koulun rakennus Neljäs linja 15-17 valmistui 1913. Koulun sivuilla on merkintä Valmistumisvuosi 1908, 1907…

Kysytty

Kallion kansakoulun eli nykyisen Kallion ala-asteen koulun rakennus Neljäs linja 15-17 valmistui 1913. Koulun sivuilla on merkintä Valmistumisvuosi 1908, 1907 ja 1910.
Missä rakennuksissa koulu toimi ennen uuden koulurakennuksen valmistumista.
Onko tästä jotain kirjaa tms historiaa saatavissa.

Vastaus

Vastattu

Melko vähäisesti löytyy tietoja. Helsingin kaupunginarkistota löytyy joitakin faktoja Kallion kansakoulusta. Hel.fi

Löysin myös Mira Kyllösen diplomityön Kallion ala-aste - jugentkoulusta 2000-luvun oppimisympäristöksi vuodelta 2015 . Aalto yliopisto

Työssä kerrotaan Kallion ala-asteen vaiheita ja mainitaa sivulla 45: "Kallion kansakoulun vieressä sijainnut Theodor Höijerin suunnittelema Porthaninkadun koulu oli valmistuessaan vuonna 1890 yksi ensimmäisistä kansakoulujen johtokunnan vuonna 1874 laatiman koulurakennusohjelman kouluista. Helsingin vanhin säilynyt kansakoulurakennus, nykyinen Annantalo vuodelta 1886, oli myös ohjelmassa, samoin kuin koulut - niin ikään työläiskaupunginosiin - Punavuoreen ja Töölöön." Somerkivi 1977

"Ensimmäisen maailmansodan aikana monet koulut olivat venäläisten tai saksalaisten sotilaiden käytössä, joten opetus tapahtui vuokratiloissa tai keskeytyi. Kallion kansakoulukin toimi vuonna 1917 hajautettuna seitsemään eri paikaan." sivulla 49 Hietala 2009

Osa opetuspaikoista on säilynyt käytössä näihin aikoihin asti yläkouluna ja  lukiona. Vuonna 1929 Kallion yhteiskoulu siirtyi omalle pohjalle Porthaninkatu 15:een, samaan taloon jossa koulu nykyisinkin sijaitsee. "Koulun elämässä on kulunut vuosi ollut huomattava käännekohta. Koulun rakennustyö, joka oli ollut käynnissä koko edellisen toimintavuoden, edistyi näet epäedullisesta kesästä ja maalarilakon aiheuttamasta työnseisauksesta huolimatta niin, että syyskuun alussa tapahtuneen rakennuksen tarkastuksen jälkeen jo syyslukukauden alkaessa päästiin uuteen huoneistoon." Kallion lukion  historiaa