Kalle Päätalo kertoi kirjassaan "Huonemiehen poika", että kun hän teki pikkupoikana jotain kiellettyä ja hän sai sen jälkeen piiskaa, hänen piti sen jälkeen…

Kysytty

Kalle Päätalo kertoi kirjassaan "Huonemiehen poika", että kun hän teki pikkupoikana jotain kiellettyä ja hän sai sen jälkeen piiskaa, hänen piti sen jälkeen halata äitiään ja pyytää anteeksi "kaikki synnit ja tossut". Ihan täysin varma en tuosta viimeisestä sanasta ole, että oliko se juuri tuo tossut, mutta jotain sinnepäin se oli. Nyt haluaisin tietää, että mitäköhän sillä tarkoitettiin? Tuon syntien anteeksi pyytämisen ymmärrän, mutta mitä tarkoitti se "tossujen" anteeksipyytö?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Päätalo-kirjallisuudesta ei löytynyt selitystä "synneille ja tossuille", eivätkä Päätaloa esimerkkiaineistonaan hyödyntäneen Alpo Räisäsen kirjoituksetkaan Kainuun ja Koillismaan murteesta tarjonneet lisävalaistusta asiaan. Itse arvelisin, että tossuissa voisi ehkä olla kyse ruotsin kielestä lainatun typerää tai tyhmää tekoa merkitsevän "tosseri"-sanan johdannaisesta, jolloin pyydettäessä anteeksi syntejä ja tossuja anottaisiin anteeksiantoa synneille ja typeryyksille.

Kirjallisuutta:
Alpo Räisänen, Kainuun kieltä ja paikannimiä
Unto Ylisirniö, Iltapihti pirtin päälle : kirjailija Kalle Päätalon sanastoa

7 ääntä

Kommentit

On ehken lestadiolaisuutta tottelemattomuutta ja tyyperyyttä myös körttiläisyydessä tätä käytettiin,,eli kansan kielellä omaa tyhmyyttä kaduttiin,,,
vielä -50 luvullla oli sana tossu joillain papeilla käytössä..