Otsikko
Joskus pienenä olen lukenut kirjan nimeltä Perttu lähtee maalle. Montako näitä Perttu-kirjoja on kaikkiaan ja onko kaikki suomennettu? Olen lukenut myös toista…

Kysytty

Joskus pienenä olen lukenut kirjan nimeltä Perttu lähtee maalle. Montako näitä Perttu-kirjoja on kaikkiaan ja onko kaikki suomennettu? Olen lukenut myös toista Perttu-kirjaa, jonka nimeä en muista.

Vastaus

Vastattu

Birgitta Stenbergin ruotsinkielisessä Billy-sarjassa näyttäisi ilmestyneen 16 kirjaa, joista 13 on suomennettu – yksi jopa kahteen kertaan. Ruotsinkielisistä alkuteoksista kaksi kirjaa on julkaistu kahdella eri nimellä.

Suomentamattomat Billy-kirjat ovat sarjan kolmas, neljäs ja kuudes kirja. Kustannus-Mäkelä julkaisi kaksi ensimmäistä kirjaa ja näytti niiden jälkeen jättävän sarjan sikseen. Se kuitenkin palasi Pertun pariin kahdeksan vuoden tauon jälkeen ja jatkoi sarjan kustantamista sen seitsemännestä  – siinä vaiheessa viimeisimmästä  – kirjasta. Mäkelän "välivuosien" neljästä ruotsinkielisestä Billy-kirjasta yksi ilmestyi suomeksi Schildtsin kustantamana; Schildtsillä Billy oli saanut pitää alkuperäisen nimensä. Jälkimmäinen kahdesta ensimmäisestä Mäkelän suomeksi julkaisemasta Billy-kirjasta ilmestyi myös Lasten parhaiden kirjojen kautta; tässä rinnakkaisessa käännöksessä päähenkilön nimenä oli Ville.

Visselpipan (1989) [Billy och visselpipan (1999)] = Pertun vihellyspilli (1989)

Billy på landet (1990) = Perttu lähtee maalle (1990, suomentanut Sanna Jaatinen) ; Villen ensimmäinen päivä maalla (1991, suomentanut Kaija Pakkanen)

Billy och arga Lotta (1991)

Billy på nya äventyr (1993) [Billy på skolan (2001)]

Billy och monstret (1994) =  Billy ja merihirviö (1994)

Billy och den nya flickan (1996)

Billy och den konstiga dagen (1997) = Pertun syntymäpäivä (1998)

Billy och mormor (1999) = Perttu ja mummi (2000)

Billy och grisarna (2000) = Perttu ja possut (2001)

Billy och Lotta på rymmen (2001) = Pertun ja Lotan karkumatka (2002)

Billy får besök (2003) = Perttu saa vieraita (2003)

Billy och grodan (2004) = Perttu ja sammakko (2005)

Billy blir arg (2006) = Perttua harmittaa (2006)

Billy och den mystiska katten (2007) = Perttu ja salaperäinen kissa (2007)

Billy och bollen (2009) = Perttu ja pallo (2009)

Billy på sjukhus (2011) = Perttu sairaalassa (2011)

Ruotsiksi on julkaistu myös kolme Billy-kirjaa yksiin kansiin kokoavat valikoimat Tre dagar med Billy (2011), Hurra för Billy! (2014) ja Billy och djuren (2018).