Joskus 1990-luvulla kuulin Aladdinista kasettiversion, jossa sadun lopussa joku poika lauloi aarteiden turhuudesta: ”Siis elämälles rakennat sä kestävämpää…

Kysytty

Joskus 1990-luvulla kuulin Aladdinista kasettiversion, jossa sadun lopussa joku poika lauloi aarteiden turhuudesta: ”Siis elämälles rakennat sä kestävämpää pohjaa jos sopu, rauha, rakkaus myös sinut iloon ohjaa.” Luultavasti saman kasetin toisella oli Vakaa tinasotamies. Myös sen sadun lopussa ehkä sama poika lauloi yksinäisestä tinasotamiehestä; sanat eroavat hieman siitä versiosta, joka on julkaistu Suuressa toivelaulukirjassa. Mitkä satuversiot siis kyseessä, kenen tuottamat/julkaisemat?

Vastaus

Vastattu

Aladdin -musiikkisatu on todennäköisesti Kirjaliton sarjaa, jossa ilmestyi yhteensä 62 eri satua. Näiden jälkeen sarja jatkui vielä numeroimattomana. Valtaosa Kirjaliton musiikkisaduista on Disney-tuotantoa, joskin mukaan mahtuu muutamia poikkeuksia.

Vakaa tinasotamies on H. C. Andersenin satu. Senkin on julkaissut ääniversiona Kirjalito / Egmont Kustannus.