Jos oman kuntani kirjastossa ei ole tarvitsemaani kirjaa, voidaanko kirja tilata toisen kunnan kirjastosta minun kuntani kirjastoon? Jos voidaan niin mitä…

Kysytty

Jos oman kuntani kirjastossa ei ole tarvitsemaani kirjaa, voidaanko kirja tilata toisen kunnan kirjastosta minun kuntani kirjastoon? Jos voidaan niin mitä tällainen palvelu minulle tulisi maksamaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lopen kirjasto ei kuulu Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun vastaajakirjastoihin, joten tämä vastaus tulee Helsingistä.

Kirjoja on mahdollista tilata omaan kirjastoon muualta Suomesta niin kunnankirjastoista kuin tieteellisistä kirjastoista ja tarvittaessa jopa ulkomailta asti. Osoitteesta http://www.loppi.fi/Loppi/Palvelut/Kuntapalvelut/Kirjasto/Maksut/ löytyvän Lopen kirjaston maksulistan mukaan Ratamo- ja Kirkes-kirjastoista tehdyt varaukset maksavat 2 euroa ja muualta Suomesta 5 euroa kappale. Ulkomailta tilatuista kaukolainoista peritään todellisten kulujen mukainen varausmaksu.

Jos haluta tilata kaukolainana jonkin kirjan, kannattaa käydä omassa kirjastossa tekemässä siitä kaukotilaus. Joillakin kirjastoilla kaukotilauksen tekeminen onnistuu myös Internetin kautta, mutta Lopen kirjaston sivuilla ei näytä olevan siihen mahdollisuutta. Kirjaston henkilökunta auttaa varmasti mielellään kaukolaina-asioissa.