Otsikko
Jos nyt varaan kirjan HelMetin kautta, näin perjantaina, milloin se on haluamassani kirjastossa haettavissa, jos kappaleita löytyy hyllystä? Tai näenkö mistään…

Kysytty

Jos nyt varaan kirjan HelMetin kautta, näin perjantaina, milloin se on haluamassani kirjastossa haettavissa, jos kappaleita löytyy hyllystä? Tai näenkö mistään missä kirjastossa vapaa teos sijaitsee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan toimittaminen kirjastosta toiseen riippuu siitä, mistä kirjastosta se lähtee ja mikä on noutokirjasto. Jos kirja toimitetaan kaupungin sisällä, kuljetukseen kuluu yleensä vähintään kaksi vuorokautta. Perjantaina varattu aineisto lähtee kuitenkin liikkeelle vasta maanataina, joten tässä tapauksessa kirjan päätyminen varaushyllyyn vie enemmän aikaa. Jos aineisto toimitetaan esimerkiksi Espoosta Helsinkiin, saattaa varatun aineiston liikkumiseen kulua noin viikko.

Näet vapaiden kappaleiden sijainnit helposti HelMet-haulla. Kirjoita hakulaatikkoon etsimäsi teoksen nimi, klikkaa teoksen nimeä ja näytölle aukeaa lista sijoituspaikoista eli kirjastoista, joiden kokoelmiin kyseinen teos kuuluu. Jos kirjaston kohdalla lukee "hyllyssä", silloin kirja on lainattavissa. Jos haluat käydä itse hakemassa teoksen, sinun kannattaa soittaa ensin kyseiseen kirjastoon ja pyytää varaamaan teos. Suullisista varauksista ei mene varausmaksua.

http://www.helmet.fi/fi-FI