Otsikko
Jos huoneessa on esim. neljä maadoittamatonta pistorasiaa, saako osassa käyttää samaan aikaan maadoittamattomia ja osasssa maadoittetuja jatkojohtoja? Entä…

Kysytty

Jos huoneessa on esim. neljä maadoittamatonta pistorasiaa, saako osassa käyttää samaan aikaan maadoittamattomia ja osasssa maadoittetuja jatkojohtoja?

Entä saako kaksiosaisen maadoittamattoman pistorasian toisessa osassa käyttää maadoittamatonta ja toisessa maadoitettua jatkojohtoa?

Vastaus

Vastattu

Ylen kuningaskuluttaja-verkkosivustolla annetaan ohjeita sähköturvalliseen kotiin. Jatkojohdoista artikkelissa todetaan: "Yksinkertaisin ohje on laittaa suojamaadoittamaton jatkojohto suojamaadoittamattomaan pistorasiaan ja suojamaadoitettu jatkojohto suojamaadoitettuun pistorasiaan. Suojamaadoitettu pistotulppa tosin sopii myös suojamaadoittamattomaan pistorasiaan. Mutta silloin jatkojohdon suojamaadoitus katkeaa pistorasiaan eikä yllä siihen liitettyihin laitteisiin."

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/11/27/johdot-jarkevammin-10-vinkkia-…

Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry:n verkkosivuilla voi lähettää kysymyksen kysy sähköstä -palveluun. He osannevat antaa varmimman vastauksen kysymykseesi. https://stek.fi/kysy-sahkosta/

0 ääntä

Kommentit

Kun kysyin sähköasennusliikkeeltä voinko saada maadoittamattoman rasian muutetuksi maadoitetuksi, asentaja tuli ja asensi maadoitetun rasian ja sen lisäksi erillisen mötikän, joka ei varsinaisesti maadoita johtoa, mutta lisää langalle sulun, joka suojaa virtapiikiltä sulakkeen tapaan, jos nyt oikein ymmärsin.

Lähtökohta on, että jos johto sopii, saa käyttää. Maadoitetun johdon etu on, että se tasaa potentiaalit esimerkiksi tietokoneen ja tulostimen välillä. Tämä voi estää laiterikkoja. Toisaalta yhden maadoitetun laitteen tullessa jännitteelliseksi, se leviää muihinkin maadoitetulla töpselilä oleviin, mikä tosin voisi tapahtua datakaapeleita pitkin muutenkin. Maadoitetun johdon kanssa voi käyttää vikavirtasuojaa. Maadottamattoman johdon käyttö toisaalta on selkeää. Kenellekään ei tule mielikuvaa, että se olisi maadoitettu.

Nykyään suurin osa laitteista on suojaeristettyjä, joilla asia ei ole oleellinen. Maadoitettuja on pääasiassa keittiössä. Poikkeus on lähinnä tietokonelaitteet.

Missään tapauksessa maadoittamattomasta rasiasta ei saa viedä sähköä esimerkiksi ulos.