Polttoaineiden, ruuan ja sähkön hinnat ovat nousseet Venäjän hyökkäyksen takia Ukrainaan. Onko joissain valtiossa jo laskettu em. hintoja edes lähelle sotaa…

Kysytty

Polttoaineiden, ruuan ja sähkön hinnat ovat nousseet Venäjän hyökkäyksen takia Ukrainaan. Onko joissain valtiossa jo laskettu em. hintoja edes lähelle sotaa edeltäviin aikoihin?

Vastaus

Vastattu

Energian ja ruuan hinnat määräytyvät useissa maissa maailmanmarkkinahintojen mukaan. Valtiot ovat voineet yrittää hillitä hintojen nousua esim. veroja laskemalla tai muilla tukitoimilla. Joissain valtioissa voi olla perushyödykkeille hintakatto. Tietoja energian ja ruuan hintojen muutoksista vuoden 2022 aikana eri maissa löytyy esim. seuraavista avoimesti saatavana olevista tilastoista. Tarkempia tietoja yksittäisten maiden tilanteesta voi löytää kyseisen maan tilastoviranomaisen verkkosivuilta.

Elintarvikkeiden hinnat, kuukausikatsaus, kansainvälinen (Euroopan komissio)

Maatalousmarkkinat ja maataloustuotteiden hinnat (europa.eu)

Energian hinnat, Suomi (Tilastokeskus)

Energian hinnat - Tilastokeskus (stat.fi)

Kuluttajahinnat kuukausitasolla EU-maissa (Eurostat):

Overview - Harmonised Indices of Consumer Prices (HICP) - Eurostat (europa.eu)

Main tables - Harmonised Indices of Consumer Prices (HICP) - Eurostat (europa.eu)

Energiatilastot EU-maissa (Eurostat):

Overview - Energy - Eurostat (europa.eu)

Kuluttajahintaindeksi kuukausittain, kansainvälinen (BIS)

BIS Statistics Explorer: Table K1

Energiatilastot, kansainvälinen (YK)

UNSD — Energy Statistics