Otsikko
Onko jossain kerrottu miksi kylpyhuoneessa pesukoneen töpseli on aina asetettu niin korkealle?

Kysytty

Onko jossain kerrottu miksi kylpyhuoneessa pesukoneen töpseli on aina asetettu niin korkealle?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Kylpy- ja suihkutilojen sähköasennuksissa noudatetaan Sähköasennusstandardin SFS 6000 osan 7-701 vaatimuksia. Nämä määrittävät mm. pistorasioiden sijoittelun, etäisyydet suihkuun jne. Kosteissa tiloissa sähkötapaturman riski on suurempi, joten säätely on siellä tarkempaa kun kuivissa tiloissa.

Turvallisuus ja kemikaaliviraston (Tukes) sivuilla on tieto: "Vanhojen asennusvaatimusten mukaan pistorasia tuli asentaa vähintään 170 cm korkeuteen. Useimmissa nykyisissä pistorasioissa on rakenteellisena osana ns. lapsisuoja, eli sulkulevyt reikien lisäsuojana. Tällaista pistorasiaa ei korkeusvaatimus koske."

Lähde: https://tukes.fi/sahko/sahkotyot-ja-urakointi/sahkoasennusten-tekniset-…

3 ääntä

Kommentit

Ilmeisesti samasta syystä kylppäripeilit kiinnitetään seinään hyvin korkealle, jos niissä on valaisin.

Milloinkohan tuo 170 cm vaatimus poistui, ja oliko sitä ennen vielä korkeampi vaatimus? Keväällä 2012 valmistuneessa kerrostalossa (yksityinen asunto-osakeyhtiö; YIT) on kylpyhuoneen lavuaarin puoleisella pitkällä seinällä kaksi kahden pistotulpan rasiaa. Alempi on 120 cm päässä lattiasta, ylempi peräti 180 cm korkeudella. Peilikaapin yläreunassa on valoputki ja sen päässä viides pistorasia; näidenkin etäisyys lattiasta on 180 cm.

Itse joudun aina kiipeämään jakkaralle että yllän koko pistorasiaan. Tila on niin ahdas että pesukoneen yli pitää kurottaa...

Sama! :D

In reply to by pinjak (ei varmistettu)

No kaikilla ei ole tuota ongelmaa. Suomalaisten keskipituus miehillä on jo yli 180 ja naisillakin 166. Itselläni on ongelma, että kylppäreissä on liian alas asennetut peililkaapit, että aina joutuu polvia notkistamaan, joten omassa kodissa ne on asennettu omien mittojen mukaan riittävän ylös. Molemmat kun ollaan reippaasti päälle 180.