Onko olemassa säädöksiä tai asetuksia, jotka määräävät sähkölieden käyttöiästä? Vuokrahuoneistossani on sähköliesi vuodelta 1975. Onko minulla oikeus vaatia…

Kysytty

Onko olemassa säädöksiä tai asetuksia, jotka määräävät sähkölieden käyttöiästä?
Vuokrahuoneistossani on sähköliesi vuodelta 1975. Onko minulla oikeus vaatia huoltoyhtiöltä kalusteen vaihtoa lieden iän perusteella? Finlexistä hain hakusanalla sähkö*, mutta se ei antanut asiaan lisävalaistusta. Myöskään sähköturvallisuuden neuvottelukunnan nettisivusta tai energia.fi:stä ei ollut apua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sähkölaitteiden turvallisuudesta voit etsiä lisätietoa esim. seuraavilta Turvatekniikan sivuilta
http://www.edilex.fi/tukes/
Sieltä löytyy säädöksiä ja hallituksen esityksiä sähköturvallisuudesta.
TUKESin sivuilla on myös mahdollisuus kysyä ja antaa palautetta http://www.tukes.fi/
Sivulla on kysymyksiä ja vastauksia -osio jossa he ilmoittavat:
"Olemme koonneet tähän TUKESilta usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin. Kysymyksiä voit lähettää sähköisellä palautelomakkeellamme. Vastaukset ovat TUKESin käsityksiä lainsäädännön asianmukaisesta tulkinnasta. Vastaukset eivät ole juridisesti sitovia."
Palautelomake löytyy TUKESin etusivulta.

Lisäksi voit kysyä sähköstä osoitteesta
http://www.sahkoturva.info/index.php?id=278

Yksityiskohtaista neuvontaa vuokralaisen oikeuksista ja velvollisuuksista antavat monet tahot, esim. Vuokralaisten keskusliitto (puh. 09-4770360), Asukasliitto (puh. 0600-97272, maksullinen neuvontapuhelin, arkisin klo 9-16, puhelun hinta 1,67 e/min + pvm) ja Kuluttajaliitto (puh. 09-4542210, maksullinen muille kuin jäsenille). Kyseisten liittojen www-sivuiltakin löytyy paljon tietoa vuokralaisille.