Kysymys liittyy sähkösopimuksiin. Mikä olisi paras?

Kysytty

Kysymys liittyy sopimuksiin.Luin artikkelin sähkö sopimusesta.Jossa kerrotiin että pidemmäm sähkö sopimuksenntehneet on vaikeusissa jos sähkön hinta vaihtelee,näin kertoi elinkeino minsteri Lintilä.Luin taas aiemmin että Sähkön sopimusen pidemäksi tehnyt että hänen sähköhintansa ei voi nousta. Mikä on tieto on oikea.Eli kun sopii ja alekirjoiitta sopimusen vaikka muutamaksi vuodeksi pysyykö se sopimus voimassa...vai voiko toinenosa puoli kesken sitä muuttta jos markkina hinta nousee rajusti.Lintilän mukaan voi .Vai onko asia päin vastoin pitemmän sopimusen saanut hyötyy?

Vastaus

Vastattu

Energiavirasto kertoo sivuillaan näin:"Sopimustyypit eroavat toisistaan voimassaolon ja hinnoittelun suhteen.

Toistaiseksi voimassaoleva: sähkönmyyntisopimus tehdään sähkönmyyjän ja asiakkaan välillä toistaiseksi voimassaolevana. Sähköenergian hinta (senttiä/kilowattitunti) ja perushinta ovat etukäteen tiedossa. Sähköyhtiön pitää ilmoittaa hinnanmuutoksista kuukautta ennen muutosten voimaantuloa.

Asiakas voi irtisanoa sopimuksen kahden viikon irtisanomisajalla ja sähkönmyyjä kuukauden irtisanomisajalla.

Määräaikainen (esim. 1- tai 2-vuoden määräaikainen sopimus): sähkönmyyntisopimus tehdään sovitulle ajanjaksolle voimassaolevaksi ja määräaikainen sopimus päättyy määräajan umpeuduttua. Hinta on kiinteä sopimuksen loppuun asti.

Määräaikaista sähkösopimusta ei yleensä voi irtisanoa tai sähkönmyyjää vaihtaa kesken sopimuskauden. Määräaikaisen sopimuksen irtisanominen on sopimusasia, joten kannattaa tarkistaa sopimuksen ehdoista, onko esimerkiksi muutto riittävä syy sopimuksen irtisanomiseen. Poikkeuksena tästä on yli kahdeksi vuodeksi sovittu määräaikainen sopimus, jonka kuluttaja voi irtisanoa sen jälkeen, kun sopimusjaksoa on kulunut kaksi vuotta.

Pörssisidonnainen: pörssisähkösopimus on sopimus, jossa sähkön hinta muodostuu sopimuksessa määritellyn kaavan mukaan. Yleisemmin pörssisidonnainen sopimus on hinnoittelussaan sidottu Pohjoismaiden sähköpörssi Nord Poolin tunneittain vaihtuvaan vuorokausimarkkinahintaan (spot-hinta).

Asiakas maksaa sähköstä pörssihinnan, johon on lisätty myyjän asettama mahdollinen välityspalkkio sekä perusmaksu. Myyjän ei tarvitse ilmoittaa hinnanvaihteluista, jos hinta on sidottu julkisiin viitearvoihin. Jos sähkön hinta on ilmoitettu esimerkiksi ”meidän hankintahintamme + marginaali”, sähkön hinnan laskeminen on mahdotonta ja myyjän on ilmoitettava etukäteen hinnanmuutoksista.Asiakkaalla on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva pörssisähkösopimus kahden viikon irtisanomisajalla ja sähkönmyyjällä on oikeus irtisanoa sopimus kuukauden irtisanomisajalla." http://www.sahkonhinta.fi/faq?q=mit%C3%A4eroaonerisopimustyypeill%C3%A4

Määräaikaisessa hinta on siis koko sopimuskauden sama. Toistaiseksi voimassaolevassa ja pörssisidonnaisessa hinta voi vaihdella. Pörssisidonnaisessa hinnan vaihteluun voi vaikuttaa jonkin verran itse.

Helpoin tapa vertailla hintoja ja sopimuksia on Energiaviraston sähkönhinta.fi sivusto. http://www.sahkonhinta.fi/