Jokin aika sitten uutisoitiin riisin sisältävän arseenia. Todettiin myös, että arseenista huuhtoutuu pois ainakin huomattava osa, jos riisiä liottaa vedessä…

Kysytty

Jokin aika sitten uutisoitiin riisin sisältävän arseenia. Todettiin myös, että arseenista huuhtoutuu pois ainakin huomattava osa, jos riisiä liottaa vedessä esim. yön yli. On uutisoitu myös erilaisten siementen (kurpitsan, pellavan ym.) sisältävän kadmiumia. Toimiiko kadmiumin suhteen sama menetelmä, eli liukeneeko kadmiumia liotettaessa siemenistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elintarviketurvallisuusviraston raskasmetalleja koskevan tietopaketin mukaan kuluttajalla ei näyttäisi olevan mahdollisuuksia vähentää kadmiumin saantia muuten kuin noudattamalla kohtuutta käytettäessä kadmiumia sisältäviä elintarvikkeita:

Vähäisiä kadmiumpitoisuuksia on käytännössä kaikissa elintarvikkeissa. Viljatuotteiden korostuminen kadmiumin lähteinä johtuu siitä, että niitä käytetään usein ja suuria määriä. Kadmiumpitoisuudet viljoissa ovat Suomessa matalat, ja Eviran riskinarviointiin kootun aineiston perusteella keskimäärin pienemmät kuin Keski-Euroopassa mitatut pitoisuudet.

Öljykasveilla on luontainen ominaisuus kerätä siemeniinsä maaperän kadmiumia. Tästä syystä öljykasvien siemeniä voi käyttää päivittäin vain noin 2 rkl. Merilevissä on havaittu kadmiumpitoisuuksia, jotka ovat jopa yli kolmikymmenkertaisia lehtivihanneksissa esiintyviin pitoisuuksiin nähden. Vaihtelevasti tai kohtuullisina määrinä käytettyinä nämäkään elintarvikkeet eivät ole kuluttajalle vaaraksi. Sen sijaan ruokavalio, jossa syödään yksipuolisesti elintarvikkeita, joiden raskasmetallipitoisuus on korkea, ei ole suositeltava.

Kadmium - Evira

Arseeni - Evira