Järjestämme kirjastolla elokuvanäytöksiä eri ikäisille asiakasryhmille. Haluaisimmekin tietää mainontaan liittyen, että voimmeko käyttää elokuvaan liittyvää…

Kysytty

Hei! Järjestämme kirjastolla elokuvanäytöksiä eri ikäisille asiakasryhmille. Haluaisimmekin tietää mainontaan liittyen, että voimmeko käyttää elokuvaan liittyvää kuvamateriaalia osana omaa tapahtumajulistettamme, esimerkiksi elokuvan DVD-kannen kuvaa. Meillä on käytössä elokuvalisenssi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Periaatteessa elokuvatallenteen kansikuvan käyttämiseen tarvittaisiin lupa, mutta vallitseva käytäntö on pitkälle sellainen, että jos kyseessä on ns. laillinen PR-käyttö, kukaan ei erikseen vaivaudu eikä oikeudenhaltija pahastu.

Tapahtumajulisteessa tehdään alkuperäisestä kannesta kopio, joka ei kuulu sinänsä kirjastojen oikeuksiin. Mutta vaikka kyseessä on muodollisesti tekijänoikeusrikkomus, siihen tuskin kukaan puuttuu. Tilanne voisi olla toinen, jos kansikuvaa käytettäisiin esimerkiksi piraattikopioiden mainostamiseen.

Tekijänoikeuslainsäädäntö on ajalta, jolloin nettiä ei ollut edes mielikuvituksessa olemassa. Monet modernin maailman tiedotuskäytännöt edellyttävät lupia, joiden saaminen käytännössä on työlästä kaikille osapuolille. Siksi vallitsee ns. hiljainen sopimus siitä, ettei tällaisiin pikkuasioihin kukaan puutu.

Heikki Poroila