Jalmari Finne: - henkilötiedot - perhesuhteet - persoonallisuus - tuotanto ym.

Kysytty

Jalmari Finne:
- henkilötiedot
- perhesuhteet
- persoonallisuus
- tuotanto ym.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perustietoja Jalmari Finnestä löytyy mm. teoksista Suomen kirjailijat 1809-1916 (SKS 1993) sekä Suomen kirjallisuus VI (teoksen lopussa oleva hakemisto; Otava 1967), jonka mukaan Finne (viralliselta nimeltään Adolf Hjalmar Finne) syntyi 11.8.1874 Kangasalla ja kuoli 3.9.1938 Helsingissä, vanhemmat kirjakaupp. Gustaf Adolf Finne ja Wilhelmina Westerling. Finne valmistui ylioppilaaksi Helsingin suomalaisesta normaalilyseosta 1894, opiskeli Helsingin yliopistossa kieliä ja teki opintomatkoja mm. Saksaan, Ranskaan ja Englantiin. Finne toimi Kansallisteatterin ohjaajana 1896-1903, vt.ohjaajana 1903-04 sekä Viipurissa Maaseututeatterin johtajana 1904-07 ja 1913-14. Molemmissa yllämainituissa kirjoissa on myös Finnen teosluettelot. Suomen kirjailijat -teoksesta löytyy Finnen teosbibliografian jälkeen lista kirjailijaa käsittelevistä teoksista ja artikkeleista.

Lisätietoja Finnen tuotannosta, persoonasta ja perhesuhteista voi etsiä myös esimerkiksi teoksista Suomen kirjallisuus V(s.136 alk.; Otava 1965), Kotimaisia nuortenklassikoita 2 (toim. Ismo Loivamaa, BTJ Kirjastopalvelu 2001) sekä teoksesta Jalmari Finne, työn ja mielikuvituksen mies (toim. Unto Kanerva, Hämeen heimoliiton julkaisuja 24, 1974). Vuodelta 1947 Mekin olemme olleet nuoria: nuorisokirjailijat esittäytyvät voisi olla kiinnostava.