Jäljitän kotonani olevan lasikantisen tykinpyöräpöydän alkuperää (halkaisija 130 cm). 1960-luvulla asiakkaani Tauno Korhonen perusti Vantaan Veromiehenkylään…

Kysytty

Jäljitän kotonani olevan lasikantisen tykinpyöräpöydän alkuperää (halkaisija 130 cm).
1960-luvulla asiakkaani Tauno Korhonen perusti Vantaan Veromiehenkylään Suomen ensimmäisen ns. hehtaarihallin - ja ihastuin tuohon pöytään: erityisesti siksi, että hän kertoi ostaneensa valtiolta jossain rajan pinnassa sijainneen vanhan ladon täynnä sotasaaliiksi saatuja tykinlavetteja ja vastaavaa. Niistä oli sitten hiekkapuhaltamalla saatu aihioita erilaisiin kalusteisiin.

Löytyisikö kirjastosta jotain mikä selvittäisi pöydän historiaa? Tauno Korhonen (syntymäkunta Pöljä) avioitui myöhemmin (uudelleen?) ja muutti USA:an (Florida), jossa hänellä oli huonekaluakan yritys.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavasta teoksesta voisi olla hyödyllistä tämän asian selvittämisessä: Krons, Marja : Korhonen 75 : Huonekalutehdas Korhonen oy:n arkistot. PAINOS 2. p.
JULKTIEDOT [Turku] : Huonekalutehdas Korhonen, [1997]
ULKOASU 128 s. : kuv. STAND NRO 952-90-9359-4 (nid.)
Teoksen saa lainaksi mm. pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista.