Otsikko
Ihminen on syntynyt Kemijärvellä 1950-luvun alussa. Passissa hänen syntymäkotikunnakseen on merkitty Kemijärven mlk. Miten tämä on mahdollista, sillä…

Kysytty

Ihminen on syntynyt Kemijärvellä 1950-luvun alussa. Passissa hänen syntymäkotikunnakseen on merkitty Kemijärven mlk. Miten tämä on mahdollista, sillä Kemijärven mlk perustettiin vasta 1957?

Vastaus

Vastattu

Kemijärvi oli yksi Lapin taajaväkisistä yhdyskunnista vielä 1950-luvulla. Taajaväkinen yhdyskunta oli Suomen aikaisempien kunnallislakien mukaan maalaiskuntaan kuuluva asutuskeskus, jolla oli rajoitettu itsehallinto-oikeus.

”Kemijärven kauppalan perustamispäätös annetiin 6.06.1956. Tätä ennen taajaväkinen yhdyskunta oli määrätty lakkautettavaksi 1.1. 1956. Entisestä emäkunnasta oli erotettu melkein elinvoimainen keskusta ja jäljelle jätetty huomattavasti vähemmän mahdollisuuksia omaava maalaiskunta… ” Lähde: Kemijärven historia. 2, Kemijärvi 1870-luvulta 1970-luvun alkuun / Risto Kuosmanen. Kemijärvi : Kemijärven kaupunki, 1978

Näiden tietojen perusteella voi sanoa että ennen vuonna 1957 oli jo maalaiskunta. Tätä merkintää on yleisesti käytetty ennen v. 1957 syntyneiden passiin.

0 ääntä

Kommentit

Syntyessäni, vuosia sitä ennen ja vuosikymmeniä sen jälkeen perheemme asuin- ja kotikunta oli Rovaniemen maalaiskunta, Synnytyssairaala oli Rovaniemen kauppalassa, joka oli erotettu maalaiskunnasta vuosikymmeniä aikaisemmin. Olin jo aikuinen ja muualle muuttanut, kun tarvitsin passia ensimmäisen kerran. Uudemmassakin passissa syntymäpaikkani on Rovaniemi, ilman mlk-lisäystä.