Otsikko
Saisinko tietoa esim internet sivujen osoitteita romanttisen viihdekirjallisuuden synnystä?

Kysytty

Saisinko tietoa esim internet sivujen osoitteita romanttisen viihdekirjallisuuden synnystä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyvän yleiskuvan viihdekirjallisuuden vaiheista saa Otavan suuresta ensyklopediasta. Sen viihdekirjallisuutta käsittelevässä artikkelissa on myös erillinen kuvaus romanttisesta rakkaudesta. Artikkelin mukaan rakkausviihde nykyisessä muodossaan alkoi 1800-luvulla, taustanaan romantiikan kirjallinen liike. Sen edeltäjiä oli Richardsonin tunteellinen romaani, mutta varhaisempaa taustaa se sai paimenromaanista, bretonilaisesta romaanista ja jopa trubaduurirunoista.

Romanttisen viihdekirjallisuuden synnystä löytyy tietoa myös teoksista:
Populaarikirjallisuus Suomessa : huokean viihdekirjallisuuden osakulttuurin erittelyä / Juhani Niemi, 1984.
Kirjallisuus Suomessa / toim. Antti Eskola, Katarina Eskola, 1974
Aika on aikaa ... : Tutkielma poploresta / Toim. Seppo Knuuttila, 1974
Suomen kirjallisuus 8 : Kirjallisuuden lajeja / Toimittaja Pekka Tarkka, 1970.
Kannattaa tutustua myös:
Kansojen kirjallisuus 6: Tunteellisuuden aika (1750-1800), 1976
Kansojen kirjallisuus 7: Romantiikka (1800-1830), 1976
Nämä teokset löytyvät Hämeenlinnan kaupunginkirjaston kokoelmista http://hameenlinna.kirjas.to/

Suomenkielistä verkkoaineistoa aiheesta ei valitettavasti löytynyt.