Kuka oli maailman ensimmäisen valokuvan ottajan nimi? ja kerrotkos siitä vähän, tarvitsen tietoa koulu tehtävään.

Kysytty

Kuka oli maailman ensimmäisen valokuvan ottajan nimi? ja kerrotkos siitä vähän, tarvitsen tietoa koulu tehtävään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipedian artikkelissa "Valokuva" on maininta, että vanhimman säilyneen valokuvan valotti vuonna 1826 Joseph Nicéphore Niépce. Sen tarkempaa tietoa tuskin voi ollakaan, koska ensimmäisen kuvan ottaja itsekään ei ole voinut mitenkään tietää, onko hän ollut ensimmäinen.

Me täällä Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa autamme mielellään hankalissa kysymyksissä, mutta koulutehtävien tekemisen idea on siinä, että ne tehdään itse. Nykyaikana tiedonhaku esimerkiksi valokuvan historian kysymyksissä on suhteellisen helppoa vaikkapa juuri Wikipedian avulla. Suosittelen, että otat esiin tuon suomenkielisen artikkelin Valokuvauksen historia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Valokuvauksen_historia) ja tutkit asiaa vaikkapa sen pohjalta.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto