Missä seksikirjat luuraa?

Kysytty

Missä seksikirjat luuraa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On vaikea lähteä määrittelemään, mitä nämä tiedustelemasi "seksikirjat" ovat. Mikäli tarkoitat "seksiä" lääketieteen kannalta, voit esimerkiksi tutkia kirjaston tietokirjallisuuden hyllyä kohdalta 613.6 (Helsingin kirjastoissa), mistä löytyy esimerkiksi nimeke Jumalainen seksi. Seksiä sinällään käsitteleviä kirjoja löytyy toki useita, näiden joukossa myös seksiin liittyviä ongelmia, kuten tauteja yms.

Seksi sellaisenaan ei kuitenkaan ole yksiselitteinen asia, ja näin ollen jokainen tulkitsee sen subjektiivisesti, omalta kannaltaan. Rinnastan tässä käyttämäsi sanan seksi nykysuomen sanakirjasta löytyvään sanaan seksuaalisuus, jolla perusteella voidaan todeta, että tarkoittamasi kirjat käsittelevät sukupuolisuutta ja siihen liittyviä ominaisuuksia tahi kysymyksiä.

Tällaisia kirjoja löytyy satoja, myös kaunokirjallisuuden puolelta. Esimerkkinä voisi mainita juuri menneellä viikolla Tuhat vuotta - sata kirjaa -listalla olleen Henry Millerin kirjan Kravun kääntöpiiri, joka aikoinaan kiellettiin useissa maissa nimenomaan rohkeiden kohtaustensa vuoksi. Toisaalta näitä kysymyksiä käsitellään myös nuorison laajalti suosimassa Bert- kirjasarjassa.
Näiden välistä löytyy aikamoinen valikoima erilaisia teoksia.

Mikäli haluat lukea asioista niiden oikeilla ja ninimenomaan OIKEILLA millä ja termeillä, löytyy etsimäsi teos varmasti tietokirjallisuuden puolelta.
Kuten aina, tässäkin asiassa käyttämäsi kirjaston henkilökunta auttaa tarvittaessa löytämään Sinulle etsimäsi kirjan.