Ihan vähän aikaa sitten Järviradiossa esitettiin kappale nimeltä "Äidin kulta." Sen esitti mieshenkilö savon murteella ja laulu kertoi koirasta. Ei kerrottu…

Kysytty

Ihan vähän aikaa sitten Järviradiossa esitettiin kappale nimeltä "Äidin kulta." Sen esitti mieshenkilö savon murteella ja laulu kertoi koirasta.
Ei kerrottu esittäjää eikä mitään muutakaan laulusta. Olen yrittänyt hakea sitä Äidin kulta -nimellä ja myös Äetin kulta -nimellä, mutta en löydä mistään.
Onkohan sitä kuultavissa tai saatavissa missään kokoelmassa tai missään?
Laulussa kerrottin, kuinka se "sängyssä äetin kyljessä viereksii ja isän peitolla piereksii" tai jotain siine päin. Aivan ihana laulu. Tunnistaako kukaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kappale on Aapeli Rummukaisen (eli Veikko Huuskosen) esittämä "Äetin hauva". Sen on säveltänyt Veikko Huuskonen ja sanoittanut Lassi Kettunen. Se sisältyy Aapeli Rummukaisen cd-levyille "Huumorilla ja tunteella" (Finedit Oy, [2000]) ja "Aapelin parraat" (Ohjelmapalvelu Vihtori, 2001). Voit tarkistaa äänitteiden saatavuuden Finna-hakupalvelusta. Kappale on kuunneltavissa myös YouTubessa.

Koira-aiheisia lauluja voit etsiä Yleisradion Fono-tietokannan aihehaulla tai tarkennetulla haulla. Voit rajata hakua esimerkiksi kielellä.

Yleisradion Fono-tietokanta:

www.fono.fi

Finna-hakupalvelu:

https://finna.fi/

Aapeli Rummukaisen tiedot Kanto - kansalliset toimijatiedot -palvelussa:

https://finto.fi/finaf/fi/page/000194101

Aapeli Rummukainen: Äetin hauva YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=YtjhFi2mX7s