Mummini s.1911 lauloi laulua, jonka alku meni näin: Nimeni on minun Riika, en ole mikään vanhapiika. Ikäni on viiskaks ja Eemeli sanoo, et oot kun laps. Aina…

Kysytty

Mummini s.1911 lauloi laulua, jonka alku meni näin: Nimeni on minun Riika, en ole mikään vanhapiika. Ikäni on viiskaks ja Eemeli sanoo, et oot kun laps.

Aina käyn minä päivät työssä, lattioita kuuraamas mutta herroile vain puuhaamas.

Ah, jos eemeli minut naisi, kyllä minä ilon irti saisin, vaan lapsia en laittaisi, no eihän se yksi kyllä haittaisi...

Lötyisikö laulua laulettuna? Tai nuotit?

Vastaus

Vastattu

Laulu on Hiski Salomaan säveltämä ja sanoittama "Vanhanpiian polkka". Se alkaa: "Nimeni on minun Riika, enk' oo mikkään vanhapiika." Laulu sisältyy "Suuren toivelaulukirjan" osaan 21 ja nimellä "Vanhanpiijan polkka" nuottiin Salomaa, Hiski: "Hiski Salomaa" (Fazer FM05803-2). Sen ovat levyttäneet Hiski Salomaan lisäksi ainakin Ritva Oksanen ja yhtye Hiskias Möttö & Mojakka.

Hiski Salomaa: Vanhanpiian polkka YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=nMyxqeDFGLU

Hiskias Möttö & Mojakka: Vanhanpiian polkka YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=ow6cfMy-oT0