Otsikko
Don Battenin Kysymyksiä ja vastauksia luomisesta (2016) on Auroran potilaskirjastossa tekstillä "EI lainata".

Kysytty

Helmet-haulla teos Don Batten Kysymyksiä ja vastauksia luomisesta (2016) on Auroran potilaskirjastossa tekstillä "EI lainata". Tarkoittaako tämä, että kirja on vain ns. potilaskäyttöön tarkoitettu kirjaston sisällä?

Entä mitä tarkoittaa jos jokin kirja on pyynnöstä lukusalikäytössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Merkintä "ei lainata" tarkoittaa juuri sitä, että kyseinen teos on tässä tapauksessa vain sairaalakirjaston asiakkaiden käytössä. Mainitsemastanne Don Battenin teoksesta ei ole varauksia. Jos teette siitä itsellenne varauksen, saatte kirjan heti, kun joku palauttaa lainaamansa kappaleen.

Jos jokin teos on pyynnöstä lukusalikäytössä, se yleensä tarkoittaa sitä, että teosta säilytetään esimerkiksi varastossa ja sen saa pyynnöstä luettavaksi kirjastoon. Kotilainaan tällaista teosta ei siis saa.