Heips, haluaisin saada listan bulgarialaisesta lasten kirjallisuudesta jota löytyy kokoelmistanne. Määrä tuskin on kovin hulppea, mutta esim. Jordan…

Kysytty

Heips, haluaisin saada listan bulgarialaisesta lasten kirjallisuudesta
jota löytyy kokoelmistanne. Määrä tuskin on kovin hulppea, mutta
esim. Jordan Raditskovin teoksia haluaisin. Eli mistä kirjastosta voisin saada niitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietokantojen mukaan suomeksi on käännetty vain kaksi bulgarialaista lastenkirjaa: Jordan Raditskovin Me varpusenpojat (suom. Kirsti Siraste, Tammi, 1975) ja Dimiter Inkiowin Petteri ja pikkusisko (suom. Paula Karlsson, kuv. Michaela Reiner, Kirjapaja 1987).

Ensin mainittu löytyy oman kirjastoverkkosi kirjastoista, jälkimmäisen voit lainata tai tilata kaukolainaan monista muista Suomen kirjastoista, esimerkiksi HelMet-kirjastoista.

Seuraaviin antoloioihin sisältyy suomennettuja bulgarialaisia satuja:
Bulgarialaisia kertomuksia (venäjän kielestä suomentanut Urho Ruhanen, Karjalais-suomalaisen SNT:n valtion kustannusliike, 1954)
Merentakaisia satuja (koonnut ja mukaillut Olli Nuorto, kuvittanut Aarne Nopsanen, Suomen Kirja, 1943)
Slaavilaisia satuja kertoneet O. Sirovatka ja R. Luzik (kuvittanut Maria Zelibska, suom. Ulla Mari Kellomäki, Welin & Göös, 1974)

Mikäli teoksia ei saa oman kirjastoverkkosi kokoelmasta, voit tilata ne kaukolainaan muualta Suomesta.

Bulgariankielistä lastenkirjallisuutta sen sijaan on saatavana runsaammin. Suurin osa kirjoista löytyy pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastojen kokoelmista. Bulgarian kielisiä lastenkirjoja on Suomen kirjastoissa sen verran paljon, että listaa tähän ei lienee järkevää koota. Saat kohtalaisen kattavan listan Suomessa lainattavissa olevista bulgariankielisistä lastenkirjoista esimerkiksi HelMet-haulla kirjoittamalla hakusanaksi ”lastenkirjallisuus” ja valitsemalla sivun vasemmasta laidasta kielirajoittimeksi bulgarian. Osa kirjoista on bulgariasta käännettyjä suomalaisia lastenkirjoja, mutta bulgarialaiset on varsin helppo erottaa joukosta. Muiden kirjastojen kokoelmia voi tarkastella esimerkiksi Finna-palvelun kautta. Kirjoita siihen hakusanoiksi ”bulgaria lastenkirjallisuus” ja valitse kieleksi bulgaria. Oman kirjastoverkkoalueesi kokoelmissa ei bulgariankielisiä lastenkirjoja valitettavasti ole lainattavissa.

http://lastenkirjainstituutti.fi/
http://monihaku.kirjastot.fi/fi/
https://finna.fi/
https://kirkes.verkkokirjasto.fi/web/arena/welcome