Heippa! Kuinka pitkälle aikaa Teillä on tallella Etelä-Suomen Sanomia? Tarkoitukseni olisi tieteellistä tutkimusta varten selata ainakin 6 kuukautta taaksepäin…

Kysytty

Heippa!
Kuinka pitkälle aikaa Teillä on tallella Etelä-Suomen Sanomia? Tarkoitukseni olisi tieteellistä tutkimusta varten selata ainakin 6 kuukautta taaksepäin, päivä päivältä.
Vastailetteko sähköpostiini, kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Etelä-Suomen Sanomia säilytetään Lahden pääkirjaston lehtilukusalissa irtonumeroina vuoden ajan. Vanhemmat lehdet löytyvät lukusalista sidottuina vuosikertoina sekä mikrofilmeinä.

Voit lukea pari kuukautta vanhoja Etelä-Suomen Sanomia myös netistä, kirjaston työasemilla käytössä olevasta ePress-sanomalehtipalvelusta. Käytössä on 60 päivän arkisto. Lehdet ovat luettavissa näköislehti-versioina, jolloin ne ovat identtisiä lehden painetun version kanssa. Palvelussa on mahdollista tulostaa sivuja sekä etsiä hakusanoilla haluttuja artikkeleita.

Palvelu on käytettävissä Lahden kaupunginkirjaston sekä Päijät-Hämeen maakuntakirjastoalueen kirjastojen työasemilla osoitteessa http://www.epress.fi/

Ohessa vielä ESS:n tarkemmat säilytystiedot Lahden kaupunginkirjaston lukusalissa:

sidottuna vuosikertana seuraavasti
1934-1941 (kukin vuosikerta yhtenä niteenä)
1942-1954 (kukin vuosikerta kahtena niteenä)
1955-1956 (kukin vuosikerta kolmena niteenä)
1957-1964 (kukin vuosikerta neljänä niteenä)
1965- (kukin vuosikerta kuutena niteenä)

mf 2.1.1914-

5 ääntä

Kommentit

Hei
ESS julkaisi 10.12.1995 2. osan Indonesiaa käsitelleestä kirjoittamastani jutusta otsikolla "Kuolleet asuvat laskevan savun talossa" koko sivun 19 7 kuvalla varustetun jutun, mistä on tallella vain aikanaan ottamani mustavalkoinen kopio. 1. osa oli 3.10.1995 lehdessä.otsikolla "Indonesiassa tavoitteena on TASAPAINO ihmisen ja luonnon välille". Siitä minulla on säilynyt alkuperäinen ESS- kirjoitus.

Kysynkin tässä kohteliaimmin, onko mahdollista saada 10.12.1995 lehdessä olleesta jutusta alkuperäistä kopiota väreineen vaikka maksua vastaan alkuperäisen kokoisena tai edes jossain muodossa, mistä voi koota ko. sivun tietokoneen ja tulostimen avulla?
Olen kirjoittamassa perheelleni tarkoitettuja muistelmia elämästäni, missä tämä juttu tulee yhtenä esille. Kuten kerroin, maksan tästä palvelusta Teille aiheutuvat kustannukset.

Kiitos vastauksestanne. Aurinkoista kevättä toivottaen

Teemu Eerola , Vakituinen ESS - tilaaja jo kymmenien vuosien ajalta
meili: teemueerola@phnet.fi

Teemu Eerola
Kelohongantie 20
15200 Lahti

Puh 0400694304