Haluaisin tilastotietoa Suomessa julkaistusta käännösmangasta - kuinka paljon julkaistusta käännössarjakuvasta on mangaa, kuinka paljon sen määrä on kasvanut…

Kysytty

Haluaisin tilastotietoa Suomessa julkaistusta käännösmangasta - kuinka paljon julkaistusta käännössarjakuvasta on mangaa, kuinka paljon sen määrä on kasvanut viime vuosina, jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastoa käännösmangan määrästä verrattuna muuhun käännettyyn sarjakuvaan ei taida olla. Mm. mangasarjakuvaa myyvästä Fantasiapelit-liikkeestä kerrottiin, että suomeksi mangasarjakuvia julkaisee kolme kustantajaa: Punainen jättiläinen, Egmont Kustannus ja Sangatsu Manga. Ne julkaisevat vuodessa parikymmentä eri nimekettä mangaa. Myyntitiedoista ei löydy tilastoa, mutta liikkeen mukaan mangaa käännetään suomeksi vielä varsin vähän verrattuna muuhun sarjakuvaan, joskin määrä on kasvava.

Tämän vuoden Helsingin kirjamessuilla on monenlaista mangaohjelmaa ja lisäksi suomalaiset mangakustantajat esittäytyvät. Messujen kautta saattaisi saada aiheesta lisätietoa:
http://tour.cosplay.fi/kirjamessut.html

Finncon on suomalainen science fiction- ja fantasiatapahtuma, joka järjestetään vuosittain eri puolilla Suomea. Sen yhteyshenkilöiden kautta voisit saada tietoa:
http://2008.finncon.org/yhteystiedot.htm

3 ääntä

Kommentit

Tähän ehkä aiheeseen liittyvämmin voisi mainostaa Finnconin yhteydessä olevaa tapahtumaa nimeltään Animecon, joka on Suomen suurin anime- ja mangatapahtuma, joka vuonna 2008 oli mainitun Finnconin yhteydessä
Samaiset tapahtumat ovat yhdessä myös vuonna 2009.

Mangakustantajilta olisi myös ehkä saanut tietoa suoraan kysymällä.