Haluaisin tietoa seuraavien nimien alkuperästä ja mitä ne tarkoittavat: Sirkku, Tarja, Marja, Satu ja Susanna.

Kysytty

Haluaisin tietoa seuraavien nimien alkuperästä ja mitä ne tarkoittavat: Sirkku, Tarja, Marja, Satu ja Susanna.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sirkku-nimestä tiedetään, että vuonna 1877 ilmestyi suomeksi Grimmin veljesten satu Prinsessa Lumisirkku ja kääpiöt, josta Sirkku irtaantui tytönnimeksi. Kansanvalistusseuran kalenteriin nimi ilmaantui v. 1893, mutta muuttui myöhemmin Sirkaksi. Sirkut ovat tietenkin myös myös yleisiä peippolintuja (esim. keltasirkku).

Tarja on muunnos venäläisestä Darjasta eli Darijasta, jotka pohjautuvat kreikkalaiseen Dariaan eli Dareiaan, joka Dareioksen (merkity "mahtava") sisarnimi.

Marja on luontoaiheinen nimi, mutta Marjatan kantamuotona sillä on yhteys myös Maria-nimeen. Maria juontuu Raamatusta ja on heprealais-aramenialainen nimi. Sen merkitys on epäselvä, mahdollisia merkityksiä ovat mm. toivottu laspi, näkijätär ja herratar.

Satu on syntynyt ilmeisesti ruotsin Saga-nimestä uutena etunimenä. Suomen almanakassa se esiintyi ensimmäisen kerran v. 1950.

Susanna on heprealaisperäinen nimi ja sen merkitys on "lilja". Nimi esiintyy myös Raamatussa ja on katolisessa kirjastossa viiden pyhimyksen nimi.

Lähde: Pertti Lempiäisen, Suuri etunimikirja (WSOY 2001)