Otsikko
Haluaisin tietoa nimestä Wilhart. Mistä lähtöisin, milloin nimipäivä jne.

Kysytty

Haluaisin tietoa nimestä Wilhart. Mistä lähtöisin, milloin nimipäivä jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wilhart-nimi on esiintynyt eri muodoissa Willhard, Willhart, Willehart ym. Alkuaan se on muodostunt muinaissaksalaisista sanoista willio 'tahto' ja hart 'luja', 'kova'. Kustaa Vilkuna tulkitsee tavallisimman suomalaisen vastineen Villehartin merkitykseksi 'innokas taistelija', 'riitelijä', yhdistettynä selitykset siis antavat 'tahdonvoimainen taistelija'. Meikäläisissä kalentereissa Villehart (erilaisina muunnelmina: Willehald, Willehard, Willehad jne.) on ollut vuosina 1709-1907 marraskuun 8. päivän kohdalla. Kansanomaisia nimimuunnelmia ovat Vilhartti, Vilhaartti, Vilhaatti, Haartti, Haarti ja Hartti. Meikäläinen perinteinen nimipäivä (8.11.) on alkuaan Bremenin lähetyspiispan Willehadin (n. 740-789) muistopäivä.

Etunimet / Kustaa Vilkuna ; toim. Pirjo Mikkonen. - 4. uud. p. - Otava, 2005.

Duden das grosse Vornamenlexikon / bearbeitet von Rosa und Volker Kohlheim. - Dudenverlag, 1998.

http://www.heiligenlexikon.de/BiographienW/Willehad_von_Bremen.html

11 ääntä

Kommentit

Kiitos vastauksesta. Edesmenneellä sukulaisellani oli tämä nimi. Nimen historiaste ei ollut aikaisempaa tietoa. Siitä oli käytetty paria eri muotoa.