Haluaisin tietää mitä seuraavat nimet tarkoittavat ja mistä ne ovat peräisin? Ronja, Jemina, Giada, Aliisa, Helmi, Aleksandra, Mico, Jasper, Jesper, Daniel ja…

Kysytty

Haluaisin tietää mitä seuraavat nimet tarkoittavat ja mistä ne ovat peräisin?
Ronja, Jemina, Giada, Aliisa, Helmi, Aleksandra, Mico, Jasper, Jesper, Daniel ja Valfrid.
Tuhannet kiitokset jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoista löytyy paljon kirjoja, joissa kerrotaan etunimien alkuperistä, merkityksistä ja historiasta. Tällaisia ovat esimerkiksi Pentti Lempiäisen Suuri etunimikirja ja Nimipäivättömien nimipäiväkirja, Eeva Riihosen Mikä lapselle nimeksi, Kustaa Vilkunan Etunimet. Harvinaisempia nimiä voi etsiä esim. Juri Nummelinin ja Elina Teerijoen laatimista nimikirjoista (Osma, Ranja, Vilmiina; Aenna, Rosma, Velveena; Eemu, Ukri, Amelie).

Kysy kirjastonhoitaja -palvelun arkistosta löytyy myös paljon vastauksia tällaisiin kysymyksiin. Kysymistäsi nimistä ainakin Ronjan, Jeminan, Aliisan, Helmin ja Jasperin merkitystä ja alkuperää on selvitetty aikaisemmin. Löydät ne hakemalla Kysy kirjastonhoitajalta -arkistosta hakusanoilla etunimet JA nimi.