Otsikko
Kuka on kirjoittanut tämän runon: Ja minä katsoin sinua, viivyin kauan kasvoillasi, pieneen hymyyn jääneillä. Ja minuunkin asettui hymy, silmät…

Kysytty

Haluaisin tietää seuraavan runon kirjoittajan:

Ja minä katsoin sinua,
viivyin kauan kasvoillasi,
pieneen hymyyn jääneillä.
Ja minuunkin asettui hymy,
silmät täyteen aurinkoa
eikä mieleeni tullut
yhtään surullista sävelmää.

Olen kirjoittanut runon itselleni muistiin yli 20 vuotta sitten ja Google ei runoa tunnista.

Osaisittekohan auttaa?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti kyseisen runon tekijän selvittäminen ei vaikuta kovin helpolta. Googlesta ei runon iän puoleen välttämättä ole apua, sillä jos kyseessä on noin 20 vuotta vanha runo, voi hyvin olla että sitä ei ole saatettu digitaaliseen muotoon.

Paras keino voisi olla Lahden kaupunginkirjaston Runotietokanta, mutta valitettavasti se on tällä hetkellä poissa käytöstä. Syy tähän on siirtyminen Kirjasampo-palvelun yhteyteen. Ikävä kyllä tarkkaa aikataulua siirron valmistumisesta ei tällä hetkellä ole. Uudet aineistot päivittyvät sinne jo nyt: https://lastu.finna.fi/Content/kirjallisuus.

En osaa sanoa, osaisiko joku Lahden kaupunginkirjaston henkilökunnasta jäljittää kyseisen runon paremmin. Osoitteesta https://lastu.finna.fi/ löytyy esimerkiksi chat-palvelu, josta asiaa voi tiedustella.